Lista: Hetaste suvarna på Frankfurtsalongen

Uppdaterad 2015-09-16 | Publicerad 2015-09-15

Världens dyraste, en ny tysk och den första europeiska el-suven.

På Frankfurtmässan var det stor ”suv-fest”.

Här har vi samlat de fem viktigaste premiärerna, samt listat en besvikelse.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Suvar och crossovers är den hetaste trenden just nu.

Branschanalytiker spår att de olika segmenten med ”terrängtuffa” bilar kommer att fortsätta växa ett bra tag framöver.

Detta har till och med fått tillverkare som Rolls-Royce, Lamborghini och Bentley att sätta igång suv-maskineriet.

Nu, på världens största bilmässa, IAA i Frankfurt, har flera suvnyheter avtäckts. Här nedan listar Aftonbladet Bil fem av de viktigaste.

Audi e-tron quattro

Det tyska svaret på Teslas Model X.

El-suven har 430 hästar och ska klara hela 50 mil på en laddning. Det tråkiga i kråksången är att det bara är en konceptstudie. Det dröjer ett bra tag innan du kommer möta ett exemplar på vägarna.

– Audi kommer att lansera en helt eldriven suv tidigt 2018. Med nya e-tron quattro concept ger vi en konkret förhandsvisning. Den kombinerar körglädje med fantastisk räckvidd, en uttrycksfull design och utmärkt komfort, sa Ulrich Hackenberg, utvecklingschef på Audi, när han avtäckte bilen.

Surt att behöva vänta. Men är du riktigt sugen på en el-suv så börjar leveranserna av Model X redan den 29 september.

Bentley Bentayga

Snabbast, mest kraftfull – och med en rejäl prislapp.

Bentleys första suv är idel superlativ och den ska vara det lyxigaste som går att hitta i klassen. Bentayga har även kraft och terrängkompetens så det räcker och blir över. Under huven sitter en sexliters W12:a, tillräckligt för att 2,5-tonsbilen ska kunna sprinta ifrån en hel del sportbilar samt nå en topphastighet på 301 km/h.

Men smakar det så kostar det och även om det inte finns någon officiell prislista – räkna med att det kostar runt 2,5 miljon för ett exemplar. Dock verkar suget finnas och enligt Bentley har redan 4 000 personer kritat på för en bil.

Jaguar F-Pace

Bentley var inte ensam britt om att visa upp sin första suv någonsin – det gjorde även Jaguar.

Nya F-Pace är dock inte alls i samma liga som Bentayga. Här ligger fokus mer på att vara smidig och smart. Jaguar skryter till och med att deras bil ska vara det mest körglada i klassen och kallar sin suv ”den ultimata praktiska sportbilen”. Vid start så är det en 400 hästars V6 som är toppmodell, men en riktig prestanda-best med V8 är planerad.

Vid avteckningen passade på att visa hur sportig suven är genom att köra den i en loop – istället för att bara lyfta på skynket.

Borgward BX7

En återuppstånden premiumtysk som ska utmana i mellansegmentet. Borgward har i år gjort comeback och i Frankfurt visade de upp sin BX7, en modell ritad av Einar Hareide, samma man som var designchef för Saab.

Tillverkaren säger att de numera ska vara ”tillgänglig premium” och förhoppningarna är att det europeiska arvet tillsammans med modern teknik ska vara ett framgångsrecept på världens största bilmarknad.

Målet är att sälja ”bra mycket mer än 500 000 bilar om året” och att detta ska vara möjligt genom att man ”lanserar åtminstone två nya modeller om året”.

Högt satt ribba är minst sagt ordet.

VW Tiguan GTE

Volkswagen passade på att visa upp den andra generationen av Tiguan: Nytt är att suven dels kommer att erbjudas i två olika längder och dels ska lanseras som laddhybrid. Den förstnämnda innebär att Tiguan kan vara sjusitsig och det senare att man kan köra utsläppsfritt i upp till fem mil. Under våren 2016 kommer nya generationen av bilen till Sverige, när GTE-versionen släpps återstår att se.

Suv som blev en besvikelse: Maserati Levante – det ryktades friskt om att den italienska tillverkaren skulle visa upp en produktionsklar suv, men tji fick vi. Maserati hoppade showen och först nästa år kommer bilen att visas.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln