Hetast i Paris – nya Crossovers

Uppdaterad 2014-10-07 | Publicerad 2014-10-03

Att köra kombi är ute, likaså sedan och minibuss.

Nya tidens melodi stavas crossover – och biltypen är 2014 års hetaste.

Glöm kombi, glöm minibuss och glöm sedan. Är inte motorn stor nog är det bara en crossover som gäller, enligt tidens melodi. De små suvarna verkar ha kommit till bilmarknaden för att stanna – och är det mest och snabbast växande segmentet överallt. Det märks inte minst på mässgolvet, för om inte tillverkarna redan har en modell att stoltsera med finns det åtminstone en konceptbil som ”snart kommer i produktion”. Men vilka är hetast? Motorista listar!

Toyota C-HR

Ett av mässans förvånansvärt få väldigt futuristiska konceptbilar – men designen sägs staka ut märkets livfulla framtida design och att det faktiskt kommer komma en suv i storleksklassen under nuvarande Rav4 är ingen hemlighet. Men om C-HR är snygg? Den liknar åtminstone inte något vi i dag känner igen från Toyota, men frontens vågräta grill ger vibbar från Renault.

Peugeot Quatrz

Sportig crossover, säger Peugeot och drar av skynket från konceptbilen Quartz. Och vi som tittar på funderar var märkets nya mjukare linjer tog vägen. 23-tumsfälgar, laddhybrid-drivlina med sammanlagt 500 hästkrafter och justerbar markfrigång mellan 30 och 50 centimeter låter visserligen vasst – och visar vad företaget faktiskt mäktar med. Den franska tillverkaren skriker efter en bil i crossover-klassen och vi kan förvänta oss en nertonad produktionsfärdig bil inom inte allt för lång framtid. Hur nertonad avgör däremot tillverkarens kunder – för vad vågar och mäktar en ägarna med?

Fiat 500X

Denna lilla italienare som det råkade läcka ut bilder på för några veckor sedan är äntligen officiell. 500X är en kompakt bil och bygger på teknik tillsammans med Jeep Renegade. Men när amerikanen är ruffigare och hårdare i sitt utseende utstrålar 500X ett mer charmigt och personligt intryck, á la den tidigare 500-familjen. Det vi nu ser är produktionsmodellen och när väl tillverkningen startar finns två bensinmotorer med 110 och 140 hästar samt tre dieselmotorer med 95, 120 respektive 140 hästkrafter att välja mellan.

Honda HR-V

Baserad på en helt ny plattform från småbilen Honda Jazz återvänder ikonen HR-V. Designen är mindre kontroversiell än den tidigare modellen på 1990- och 2000-talet talsmodellen – och det trots att HR-V som nu visas är en konceptbil. Det i stort sett produktionsfärdiga skicket skvallrar däremot om en tämligen snar lansering och Honda hoppas förstås på att hoppa på crossover-vågen innan den, om någon gång, slår över.

Citroën C4 Cactus Airflow 

Franska regeringen har fastslagit ett mål att de franska tillverkarna 2020 ska ha bilar som drar 0,20 liter per mil – och Citroëns bidrag heter just nu C4 Cactus Airflow. Grunden, C4 Cactus, är samma tuffa vagn som vi lärt känna tidigare, men under skalet sitter intressant teknik. Här är det en slags lufthybrid som med hjälp av hydraulik tämligen enkelt och kostnadseffektivt sänker förbrukningen. Billigare och mer lättillgängligt än laddhybrid – och därmed förhoppningsvis och troligtvis en större genomslagskraft.

Suzuki Vitara

Form före funktion? Nya produktionsklara Suzuki Vitara håller en stram profil med raka linjer och symboliserar det mer praktiska valet i klassen av små suvar. Motormässigt blir det i stort sett samma motorutbud som till syskonet SX4 S-Cross, vilket innebär en 1,6-liters bensin- och en lika stor dieselmotor. Men även om Vitara inte har några flashiga fälgar eller tjusiga LED-lampor är intrycket robust och gott. Den kantiga och funktionsenliga formen döljer de nätta måtten, karossen mäter hela tolv centimeter kortare än SX4 S-Cross.

Citroën C1 Urbanride

Nu har vi gått ner mer än en storlek i mått, men lilla Citroën C1 Urbanride försöker rida på suv-vågen. Under det lite ruffigare skalet finns en vanlig C1 som debuterade tidigare i år, men med lite höjd markfrigång och plastsjok runt hjulhusen ska bilen leverera en annan image. Konceptbil som i stort sett är produktionsklar – mässbesökarna får själva rösta genom att trycka på knappar bredvid bilen om den ska sättas i serieproduktion eller ej. Vi trycker ja!

Erik Gustafsson / Motorista