En hållbar stjärna

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-02-25

Mercedes C-klass kostar lite mer – men det är det väl värt

Det kostar att köra bil med stjärna. Något man enkelt kan konstatera med en snabbsökning på nätet.

C-klass håller värdet ovanligt bra och det tack vare en känsla av lyxlimo trots det nätta mellanklassformatet.

Hög kvalitetskänsla, enormt motorurval, ofta mycket utrustning och en hög image bidrar också till att dra upp priset.

När du väl valt vilken av de runt 30 motoralternativ (det finns ett tiotal i Sverige) som passar dig är det bara att börja leta upp ett välskött exemplar. Vi fokuserar på bilar från 2004 då Mercedes uppdaterade modellen och slipper därmed de första årsmodellerna. Bäst är kanske att börja leta från –05 då C-klass fick pisksnärtskydd som standard medan anti-sladdsystem var standard redan från modellens start.

Svaga spindel- och styrleder

C-klass kom i helt ny skrud år 2000 och de första två åren kämpade Mercedes med en rad barnsjukdomar, i första hand elrelaterade. Nu när dessa bilar har ganska många år på nacken kan vi också se att spindel- och styrleder var av undermålig kvalitet, något som knappast är unikt för Mercedes utan förekommer på var och varannan bil från den här tidsperioden.

Elfel är heller inget symptomatiskt för märket men säkerligen extra irriterande för Mercedeskunden som betalt rejält för sin bil. Från 2002 ska de flesta elfel vara åtgärdade men kontrollera ändå alla funktioner noggrant, och de kan vara mycket att gå igenom om du valt en välutrustad bil.

Kolla motorlampan

Håll också ett öga på motor-lampan som om den är tänd kan vara ett tecken på felaktigt lambdasondvärde. Detta kan i sin tur bero på att en ventil i kompressorn behöver rengöras eller bytas ut. Men det kan också vara ett falsklarm vilket inte är helt ovanligt på C-klass. Oavsett vilket måste verkstaden besökas.

Vi rekommenderar C200, som har en kompressormatad fyrcylindrig bensinmotor på 163 hästar. Även C180 har kompressor från 2002 och duger med 143 hästar, men den starkare motorn är trevlig och lite överraskande busig för att vara Mercedes.

Om det är diesel du är ute efter så kan det vara bra att veta att importbilar med stor sannolikhet inte har tillsatsvärme, alltså en elektrisk värmare monterad ovanpå motorblocket som ser till att det blir varmt i kupén snabbare. C270 CDI har 170 hästar, är stark och har fin gångkultur.

Tre karosser att välja på

Det finns tre karosser att välja mellan, antingen är du sportig och väljer en tvådörrars kupé eller en lite mer praktisk fyrsitsig sedan. Familjen väljer kombin, men tänk på att ingen av C-klassvarianterna bjuder på särskilt imponerande utrymmen. Baksätet är trångt och kombin lastar klent.

Körglädje på BMW-nivå bjuder inte gamla C-klass på även om den tog ett stort steg framåt jämfört med tidigare Mercor.

Det är egentligen först i dag, med bilen som kom 2007 som Mercedes tog upp kampen med BMW på allvar.

Inget fel på komforten

Komfort är dock C-klass bra på. Fjädringen ger en skön färd men stolarna kanske inte passar alla med sin mycket fasta stoppning.

Bullernivån hålls på en behagligt låg nivå och interiören har drag av lyxlimon S-klass så det är lätt att trivas i bilen.

Standardutrustning är begränsad till färddator, farthållare, helhissar och fjärrstyrt central-lås så om man vill få mer lyx-känsla krävs att man finner ett välutrustat exemplar.

Trots några år på nacken framstår C-klass fortfarande som en rätt dyr mellanklassbil.

Men om bilen är i gott skick känns den också måttligt begagnad och det är här man finner den bästa anledningen till att välja mellanmercan.

Följ ämnen i artikeln