Saab 9-5 Biopower

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-11-21

Med nygamla Saab 9-5 som tjänstebil och E-85 i tanken blir du och miljön vinnare

Visst finns reinkarnation, pånyttfödelse.

I alla fall i bilvärlden.

Se bara på gamla Saab 9-5.

Nu en pigg åldring som blivit sprinter.

Visst har Saab 9-5 blivit bättre i sitt nya utförande.

Men i kombivärlden i dag finns många mer moderna konstruktioner. I vissa avseenden känns 9-5 Kombi en smula gammal.

Men Saab 9-5 Kombi har ändå ett försprång gentemot alla konkurrenter.

Saab har BioPower.

Det betyder en flexifuel-motor, alltså en motor som lika gärna går på E85 (etanol) som bensin.

Bränslet E 85 är till största delen ett kretsloppsbränsle och det är billigare än bensin.

Drar 40 procent mer

Visserligen går det åt cirka 40 procent mer E85 jämfört med bensin. Men E85 är mer än 40 procent billigare.

Och kör man vettigt tjänar man i dag på E85.

Och som grädde på moset bjuder Saab på 30 extra hästkrafter.

Med bensin i tanken ger motorn 150 hästar.

När E85 sprutas in i motorn känner elektroniken detta och höjer effekten.

Och den känns. Saab 9-5 Kombi i etanoldrift är pigg värre. Prioriterar man däremot bagageutrymmet i sin kombi gör man klokt i att snabbt se åt andra håll än Saab 9-5.

De 416 liter som ryms under insynsskyddet har aldrig räckt till riktigt – inte ens jämfört med mindre.

Samma sak med den totala volymen på 1490 liter med baksätet fällt.

Däremot gör inte Saab bort sig när det gäller lastförankring – smarta aluminiumskenor att fästa lastsäkringsöglor finns att köpa till.

Passagerarna har det lite bättre.

Sitt- och fjädringskomfort håller god standard även om fler konkurrenter numera hunnit ikapp. Särskilt i baksätet.

Samma scenario gäller även kupéutrymmet som gott och väl räcker till fram, men är dåligt för klassen bak.

Det finns exempelvis väldigt mycket mer kupétutrymme att få i en bil som Opel Vectra kombi.

Men är det ändå inte ganska kul att köra Saab 9-5 ändå? Tja, inte jämfört med konkurrenterna.

Spänstigare chassi

Det skulle vara Volvo V70 som lämnar föraren ännu mer oberörd.

Saab 9-5 har fått ett spänstigare chassi och bättre, snabbare styrning.

Men konkurrenter som Ford Mondeo och Mazda 6 är ändå betydligt bättre – och roligare – att köra.

Saabs drivlina är heller inget att yvas över.

Växellådan känns åt det lösa hållet, precisionen är inte den bästa.

Prestandamätningarna har vi gjort med eta noldrift och motorn levererade då duktigt med kraft.

Våra tidigare effektmätningar tyder på att motorn snarare ger uppemot 210 hästkrafter än 180 med E85 i tanken.

Fast effekten behövs. Saab är en av de tyngsta kombibilarna i klassen.

Ansiktslyftningen på 9-5 har gjort gott. Kvalitetskänslan har höjts ett snäpp interiört.

Modernare knappar

Knappar och reglage känns mer moderna nu och hjälper till att lyfta upp gammel-Saaben till mittfältet i klassen.

Designen är en smaksak, men den faller inte alla på läppen i testlaget, nyhetens behag till trots. Men Saab har trots allt ett starkare varumärke än nästan alla konkurrenterna i klassen. Undantaget heter Volvo.

Ett starkt varumärke brukar dock kosta pengar och när ekonomiredovisningen är klar finner vi att Saab är ett av de mest kostsamma köpen i klassen – för privatpersoner.

Men som vanligt när det gäller miljöbilar; 20 procents rabatt på förmånsvärdet gör att som tjänstebil är Saab i stället bland de billigaste!

Det är alltså etanoldriften som hindrar Saab 9-5 från att räknas ut helt i jämförelse med andra kombibilar i klassen.

Etanollösningen ger också kraftigt minskade koldioxidutsläpp och BioPower-bilen har onekligen något gott att bidra med i miljöhänseende.

Men när det gäller ”Kombi-Power” finns det som sagt starkare kort i leken.

Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln