Ryktet: Volvo startar speciell ”lyxdivision”

Publicerad 2015-12-04

Unika och lyxiga bilar – men även ”prestandahybrider”

Volvo gör som Bentley, Ferrari och McLaren.

Man skapar en specialenhet för kunder som vill ha lyxigare och unika alternativ.

– Det pågår väldigt aktiva diskussioner, säger Iain Howat, produktionschef för Volvo UK.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Volvo har sagt att nya XC90 och S90 visar att de nu är premium.

Men det kommer inte stanna där.

Nu kommer det uppgifter från brittiska Autocar om att det svenska märket även tar ett blad ur de riktiga lyxtillverkarnas böcker. Man planerar en speciell lyxdivision.

Det är nog inte fel att säga att Volvo länge velat göra en klassresa. Att gå från Svensson-bil till direktionsvagn. Men trots idoga försök har kritiken alltid varit att man inte hållit samma kvalitet som tysktrion Audi, BMW och Mercedes.

Nya generationens bilar har onekligen tagit ett par kliv upp, men det finns utrymme för mer.

Stort sug efter dyrare modeller

När XC90:n introducerades tog bilen, fullt lyxutrustad slut efter 47 timmar. Även de bilar som beställts efter det har i övervägande del varit toppversionen som köpts.

Och det tyder Volvo som att det finns ett sug på Volvo-lyx.

– Arbetet pågår med att undersöka vilka möjligheter som finns. Om vi gör något som kommer det att vara i linje med Range Rover Autobiography, men vi måste få basmodellerna rätt innan vi börjar leka, säger Iain Howat, produktchef för Volvos brittiska avdelning, till Autocar.

Och projektet verkar ha rullat ett tag. Enligt Howat så finns det redan i dag olika konceptmodeller.

– Det pågår väldigt aktiva diskussioner och olika prototyper baserade på Concept 26 som ser väldigt produktionsnära ut.

”Grön” prestanda på tapeten

Men det är inte det enda som Volvo har på gång. Sedan i somras äger tillverkaren Polestar, ett företag som länge varit specialiserade på att effektoptimera Volvo-bilar.

Köpet är en tydlig positionering och innebär att man nu har ett svar på BMW:s M-division, Mercedes AMG och Audis Sport-avdelning (tidigare quattro GMbH). Och snart kommer Polestar-produkterna.

– Du kan ha en prestandaversion utan att tappa märkesidentiteten. Du kan fortfarande ha en fin bil med smart design och funktionalitet, men vad är fel med lite prestanda?, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, till Autocar.

Enligt Samuelsson så tittar man på hur man kan använda Polestar inom Volvo och att vi snart kommer att få se mer modeller med den blåa Polestar-loggan. Och till skillnad från de tyska motsvarigheterna så kommer den svenska prestanda-divisionen vara ”grönare”.

– Hur vi ska göra är en öppen diskussion, men en sak vi definitivt tittar på är att Polestar  ska fokusera på elektrifiering, säger Håkan Samuelsson.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln