Peugeot 307 gapar stort

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-28

Snyggare fejs och bättre ljuddämpning

Populära 307 har varit hos kosmetologen.

Bestående intrycket av ansiktslyftningen:

En jättemun – och snyggare ögon.

Instrumenteringen är uppfräschad rejält i nya Peugeot.

Visst ser förnyade 307 mer aggressiv och spännande ut. Men det är inte bara strålkastarna som är nya. Ett större Peugeotmärke och luftintaget ger snyggare fejs.

Baktill finns nya lyktor och 307 har fått nya aluminiumfälgar samt nya karossfärger.Instrumenteringen är uppfräschad, fransmännen har kostat på material som känns dyrare och klimatanläggningen har nu två zoner.

Bättre ljudisolering

Nytt elsystem ska göra bilen mer driftsäker och ge möjlighet till fler finesser som exempelvis bluetooth-telefon. Ljudisoleringen har också förbättrats.

Mer spännande är kanske att 180-hästars motorn som förut bara fanns i 207 RC och 307 CC nu också finns i vanliga 307 med tre och fem dörrar.

I vanlig körning märks skillnaden inte så mycket, motorn låter ungefär som de mindre och på låga varv är skillnaden i acceleration inte stor.

Femman för låg

Men när man varvar motorn både hörs det – och känns. Ett starkt metalliskt ylande från motorrummet berättar om rallygenerna.

Men – för att ge bättre acceleration är tyvärr femmans växel för låg. Det blir tröttande på motorvägen med för höga varv. Peugeot borde absolut ha investerat i en smidigare växellåda – med sex steg i 180-hästars-varianten. För övrigt är 307 sig lik – en rymlig, vägsäker och trivsam bil.

Men i denna version också tokdyr.

Jörn Thomas (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln