En svajig och tre stabila

Uppdaterad 2012-02-02 | Publicerad 2010-01-24

Fyra vanliga kombibilar sätts på hårda prov i snön

Här är fyra ”helt vanliga” kombibilar, som vill lite mer.

De vill ta sig fram på dåliga vägar, och i halkan, och innan snösvängen orkat ut. Och de vill ge sina ägare lite extra kaxig attityd.

Vi har redan kört dem på sommarväglag. Nu tar vi med dem till den riktiga vintern.

De flesta svenskar, ska vi säga 95 procent?, klarar sig alldeles utmärkt med framhjulsdrift. Bilen tar sig oftast fram även mitt i vintern även om bara två hjul driver.

Men de som ofta drar släp har god hjälp av fyrhjulsdriften, både sommar och vinter. De som vill köra fortare än alla andra på ishalkan däremot lurar sig själva. De får fin stabilitet men minskar marginalerna och bromssträckan skiljer sig inte från en bil med tvåhjulsdrift.

Diskret eller stadsjeep

Diskretaste fyrhjulsdriften syns inte alls, den sitter på helt vanliga bilar där bara emblemet skiljer. Tydligaste markeringen är stadsjeeparna med hög markfrigång och högbyggda karosser men med relativt korta bagagerum.

Lagomalternativet

Lagomalternativet är de förhöjda kombimodellerna med extra mulle-detaljer som skärmbreddare och ”hasplåtar” i plast.

Subaru var först med sin Legacy i Outback-version, Volvo kom strax efter och förde in stilen i lyxklassen, Audi hängde på, hittills utan samma framgång som Volvo och i allra sista stund kom Saab med sin 9-3X, en bil som var närapå klar för produktion redan för fem år sedan, men som GM stoppat fram tills nu. Och när detta skrivs vet ingen hur det ska gå för Saab.

Gå med i Plus och läs hela testet.

Följ ämnen i artikeln