Svävaren

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-10

Att åka Citroën C5 är som att sväva fram. Fjädringen är kanske bäst i världen

Efter en formsvacka på närmare tjugo år håller Frankrike på att bli den mest spännande bilnationen.

Nya Citroën C5 innehåller spjutspetsteknik med världens kanske bästa fjädringssystem.

Bilen känns gedigen trots att priset ligger under koreanskt lågpris.

Citroëns prisstrategi liknar Ebberöds bank. Att sälja den toppmoderna C5 till lägre priser än konventionellt byggda koreaner kan inte vara en lyckad filosofi i längden. Men Citroën måste komma tillbaka på den svenska marknaden och prisdumpningen är en effektiv metod. Redan har marknadsandelen fördubblats från en till två procent. Med C5 som just börjat säljas kommer den andelen att växa ytterligare.

C5 ersätter Xantia och är lika stor som nya Ford Mondeo och Renault Laguna, lite större än VW Passat. Det är rymligt fram och bak och det lite förhöjda baksätet är bekvämt både för ungarna och för storvuxna svenskar.

Unik fjädring

Bilen är en halvkombi med stor baklucka trots att den rätt intetsägande designen skvallrar om konventionell sedan.

Med baksätet nerfällt har bagageutrymmet en plan golvyta på 168 gånger 117 cm. Längden är inte så märkvärdig men bredden mellan hjulhusen slår det mesta. Hemligheten är den unika hydrauliska fjädringen som är kompakt packad under golvet.

Citroën introducerade sin hydrauliska fjädring redan på 1950-talet och den fick sitt genombrott i de klassiska ”Paddorna”. Sen dess har den utvecklats i steg. I C5 har fjädringen utvecklats lite till och kallas nu Hydractive 3.

C5 sväljer små ojämnheter betydligt bättre än föregångaren Xantia samtidigt som fördelarna finns kvar.

Ända sen starten för 50 år sen har fjädringen automatiskt hållit konstant markfrigång, bilen är alltså omöjlig att lasta ner. Tidigare kunde man öka markfrigången med en spak, bra på dåliga eller oplogade vägar. Nu sköter bilen detta själv.

Över 110 km/tim på bra väg sänker sig bilen 15 mm fram och 11 mm bak för att öka stabiliteten och minska luftmotståndet.

När farten sjunker till 90 km/tim höjer sig bilen till normalläget igen.

Om vägen är riktigt ojämn och farten är under 70 km/tim höjer sig bilen automatiskt 13 mm från normalläget.

Slätstruken formgivning

Vid riktigt knölig väg, eller brist på väg, kan bilen höjas 40 mm med en särskild knapp. Systemet liknar det som Audi gjort ett stort nummer av i sin jeepbetonade Allroad. Men medan Audi tar bra betalt för sitt system ingår det i Cittrans lågpris.

Citroën har alltid tillverkat okonventionella bilar, även om den udda tekniken på senare år dolts under slätstruken formgivning. C5 är inget undantag och definitivt värd en chans.

Ta en provtur innan du väljer någon av de mer lättsmälta konkurrenterna från Ford, Volkswagen eller Renault. Cittran har väl så god kvalitet och kvalitets känsla. Minst lika goda utrymmen och körupplevelsen är något utöver det vanliga.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln