Det ser dystert ut för Tusse

Markus Larsson om oddsen i Eurovision

Sverige faller.

Nu ser det lite dystert ut i Eurovision Song Contest.

De senaste åren har de svenska bidragen i princip kunnat ligga bekvämt på en räkmacka.

Vi har marinerat i majonnäs och ändå gått vidare till final.

Nu är det annorlunda.

Efter de inledande repetitionerna rasade Tusse och ”Voices” ur topp tio-listan på Eurovisionworld.com.

Det betyder att 18 av de största spelbolagen tror att han är chanslös. Att samma oddsmakare inte ens är bombsäkra på att han går vidare från sin semifinal på tisdag är ännu mer oroväckande. Tusse rankas just nu som sexa av de tio som kan klara kvalgränsen.

Tusse Chiza kämpar i motvind, om man får tro oddsen.

De första repetitionerna har milt sagt varit mediokra. Tusses röst har inte alls haft samma klang och styrka som i Melodifestivalen. Utan den tappar bidraget luften.

Det finns visserligen en utbredd missunnsamhet i ESC-bubblan mot Sverige.

Numret ser i sin tur knappt halvfärdigt ut. Det behöver renoveras snabbt med nytt spackel, kakel och målarfärg för att lyfta. Frågan är om man inte måste dra in ny el också. Att vara anonym och tråkig räcker inte i Eurovision Song Contest. I nio fall av tio är det snarare en dödssynd.

Att sedan fans och utländska journalister avfärdade ”Voices” efter de första repen säger en del. Sverige ramlade så lågt ner i deras ranking att tavlan knappt räckte till. ”Voices” låg i princip nere på golvet.

Det finns visserligen en utbredd missunnsamhet i ESC-bubblan mot Sverige. Den går att förstå. Vi har vunnit för ofta, slutat för högt och varit för stora juryfavoriter lite för länge. Det gör att fansen gärna lyfter fram andra bidrag och länder, oavsett vad vi skickar.

Eller så är det så enkelt att framförandet och numret inte håller måttet, snopet nog.

Conchita Wurst.

Absolut, ok, visst. Det är varken fansen eller spelbolagen som avgör tävlingen. Det finns otaliga exempel på olika bidrag som varit totalt uträknade innan showen börjat. Säg hej till Conchita Wurst som gick och vann 2014, bara för att nämna ett tydligt exempel.

Det känns alltid bättre att tävla i motvind och slå underifrån

Men eftersom ESC inte bygger på konkreta matchresultat har tävlingen en egen psykologi. Det gäller att vara med i snacket bland fans och spelbolag, att delta i en positiv trend. Surret påverkar i sin tur vad sociala och traditionella medier väljer att lyfta fram och hur de olika ländernas kommentatorer presenterar bidragen i direktsändning.

Just den matchen verkar Sverige ha förlorat i år. ”Voices” sticker inte ut tillräckligt mycket. Tusse har blivit omkörd av oväntat många andra bidrag under tävlingens korta ”försäsong” .

Allt det kan förändras redan nu på tisdag. Det känns alltid bättre att tävla i motvind och slå underifrån.

Men förväntningarna på bidraget som vann Melodifestivalen med rekordmarginal bör ändå vara rimliga.

Thuso Mbedu i ”The underground railroad”.