Test: 12 trendiga elcyklar – inte bara för lata pendlare

ELCYKEL FÖR FLERA SMAKER. Trenden växer och breder ut sig. Men vår testare förstår inte riktigt vad en mtb-cykel gör för nytta…
ELCYKEL FÖR FLERA SMAKER. Trenden växer och breder ut sig. Men vår testare förstår inte riktigt vad en mtb-cykel gör för nytta…Foto: STEFAN JERREVÅNG
TESTER

Elcyklar är den nya cykeltrenden.
Mest för dem som pendlar till jobbet.
Aftonbladet testar 12 elcyklar från strax under 9 000 kronor till 70 000 kronor.

Den svenska cykelmarknaden har vuxit mycket kraftigt de senaste åren. Totalt säljs över 600 000 cyklar årligen. Av dem är det allt fler som är elcyklar.

– Den här säsongen kommer branschen att att sälja 45 000 elcyklar i Sverige, säger Peter Klangsell som driver Elcykelvaruhuset.

 Där har gjort den största undersökning hittills för att ta reda på hur elcykeln används och hur cykelköparna har tänkt att använda sina elcyklar. Över 3 000 kunder visat intresse för elcyklar har fått svara på varför de vill ha en elcykel.

Pendlare… men inte bara

Drygt två tredjedelar tänker använda cykeln för pendling. Tio procent för helgutflykter och nöjesåkning och 20 procent till andra ändamål.

 FULL GAS. Lapierres MTB har gasdämpare.
FULL GAS. Lapierres MTB har gasdämpare.Foto: STEFAN JERREVÅNG

– 60 procent av köparna är kvinnor och 76 procent av de cyklar som säljs är den klassiska damcykeln fast med el. Vi ser dock en ändring mot mera hybrider och en del MTB:er, säger Peter Klangsell.

En elcykel är en modern variant av den gamla cykeln med hjälpmotor som väl dog ut i under 1960-talet. Det är inte en moped. Elmotorn hjälper bara till och går bra när du trampar. Och den hjälper bara till upp till 25 kilometer i timman. Sedan får du trampa helt av egen maskin. Då kan en del av cyklarna nästa bromsa lite om du inte också valt rätt växel.

Bäst: i uppförsbacke förstås

Den största fördelen med en elcykel är att den hjälper till när det är motlut och cyklarna har tre till fem nivåer för hur mycket kraft de ska ge. Det ställer du in på styret. De klarar av turer från drygt 60 kilometer upp till 150. Men det beror på hur kuperat det är och hur mycket åkaren väger och om det finns någon last på cykeln. Laddningen tar mellan tre till sex timmar beroende på modell. Och för normal jobbpendling upp till 30 kilometer enkel resa, behöver du inte ha laddare med dig på jobbet.

Jag, som cyklar en hel del, både hybridcykel och MTB, var ganska skeptisk inför testet. Och till delar är min skepsis kvar. Jag cyklar för motion och träning. Då ingår det liksom att bli svettig. Och då faller ett av de viktigaste argumenten för att lägga dubbla pengen för en cykel med elmotor.

… och pulsen håller sig lugn

Men för dem som bor längre från jobbet än två-tre kilometer och vill kunna cykla och kanske inte har möjlighet att duscha och byta om på jobbet, är elcyklar ett klart alternativ.

 STROMER ST2 har färddatorn inbyggd i ramen. Bra för att slippa att den stjäls. Men i vissa ljus är den svår att läsa av medan du cyklar.
STROMER ST2 har färddatorn inbyggd i ramen. Bra för att slippa att den stjäls. Men i vissa ljus är den svår att läsa av medan du cyklar.Foto: STEFAN JERREVÅNG

Håller du dig vid 25 km/tim eller under så är en av de stora poängerna att du kan komma till jobbet utan att bli svettig. En tur på sju-åtta kilometer går att köra utan att min puls når högre än 85-90. Det vill säga strax under var den hamnar vid en rask promenad när jag går en kilometer på tio eller strax under tio minuter. När jag cyklar de 17 kilometrarna hemifrån Suburbia till centrala Stockholm tar det 35-40 minuter och jag kommer inte fram svettig.

Elcyklar är betydligt tyngre än vanliga cyklar och kan vara jobbiga att gå och dra. Därför har de flesta modellerna något som kallas ”walk assist” där motorn gör att cykeln rullar snällt i sex kilometer i timman.

SMIDIG SCHWEIZARE.  Full fart med Stromer ST2. Tre mil på 48 minuter med 102 i puls. Inte dumt.
SMIDIG SCHWEIZARE. Full fart med Stromer ST2. Tre mil på 48 minuter med 102 i puls. Inte dumt.Foto: STEFAN JERREVÅNG

I testet har vi också tagit med elcyklarnas ”Formel 1”. Ett schweiziskt monster från Stromer som går i hela 45 kilometer i timman och har batteri som räcker för 15 mils cykling. Fast då får du vara beredd att punga ut med 70 000 kronor. Stromern klassas dock som moped klass 1 och kräver trafikförsäkring och hjälm. Den får dock köras på cykelbanor. Utom där det finns tilläggsskylt med Ej moped.

Ikea har haft elcyklar på programmet av och till i några år. Även den här säsongen säljer några av deras butiker elcyklar från ett specialsortiment. Men Ikea har inte satt ned foten och bestämt om satsningen ska breddas och permanentas. Eftersom de cyklarna kan vara allt från svåra till omöjliga att få tag i har vi inte tagit med dem i testet i år.

FAKTA

Regler för elcyklar

En cykel med tramp- eller vevanordning och elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim.
Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.
Källa: Transportstyrelsen

CYKELSTRÖMMEN GÅR… mot en elcykel. Trenden är glasklar, så… hur bra är de? Här är vårt test.
CYKELSTRÖMMEN GÅR… mot en elcykel. Trenden är glasklar, så… hur bra är de? Här är vårt test.Foto: STEFAN JERREVÅNG

12 ELCYKLAR – SÅ BRA ÄR DE

YOSEMITE – XC 27,5.  En lite billigare MTB med elmotor. Men då ingår inte färddator.
YOSEMITE – XC 27,5. En lite billigare MTB med elmotor. Men då ingår inte färddator.

YOSEMITE – XC 27,5

LÅGPRIS-MTB – BUDGETVAL

Betyg: 2
Pris: 13 999 kr
Hjul: 27,7 tum
Typ: MTB
Motor: 250W
Batteri: 8,7 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: > 60 km
Walkassist: Ja
Växlar: 8
Handbroms: Ja
Fotbroms: Nej
Belysning: Nej
Vikt: 25 kg
Stöd: Ja
Omdöme: Biltema säljer Yosemite och om du vill ha en MTB med elmotor så är priset klart attraktivt. Men räckvidden är inget vidare och den är rätt tung. 
För att hålla priset nere har man sparat in på en del detaljer. Den har till exempel ingen avancerad färddator som de dyrare cyklarna har. Dessutom färre växlar och ett enklare växelnav. 
Men den har ”walk-assist”. Det har inte systercykeln som är av Citytyp som skulle behövt det bättre. Som helhet känns den här cykeln betydligt enklare i konstruktionen än de andra MTB:erna i testet.


LAPIERRE – Overvolt XC 300 W. Den kostar mycket – men då får du gasdämpare även bak.
LAPIERRE – Overvolt XC 300 W. Den kostar mycket – men då får du gasdämpare även bak.

LAPIERRE – Overvolt XC 300 W

FÖR TERRÄNGEN

Betyg: 3
Pris: 31 989 kr
Hjul: 27,5 tum
Typ: MTB
Motor: 250W
Batteri: 11 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: >110 km
Walkassist: Ja
Växlar: 10 st
Handbroms: Ja
Fotbroms: Nej
Belysning: Nej
Vikt: 23,4 kg
Stöd: Nej
Omdöme: Jag har lite svårt att se behovet av en MTB med elmotor. När jag cyklar MTB är det för att få motion och blir svettig. Men om du vill ha en heldämpad MTB med gasdämpare även bak är Lapierres MTB-värsting ett bra val om än dyrt. Har bra räckvidd trots de stora, breda däcken som ökar friktionen. För att få motorn att jobba krävs att du använder växlarna hela tiden och hittar en lagom växel. När det går för fort känns det ibland som om cykeln vill bromsa farten istället.


SCOTT – E-Scale 720 Plus S. För att få undan batteriet har det monterats på ramen. De flesta batterier har lysdioder som visar laddningen
SCOTT – E-Scale 720 Plus S. För att få undan batteriet har det monterats på ramen. De flesta batterier har lysdioder som visar laddningen

SCOTT – E-Scale 720 Plus S

BÄST MTB – MEN DYRAST

Betyg: 4
Pris: 33 995 kr
Hjul: 27,5 tum
Typ: MTB
Motor: 250W
Batteri: 13,8 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: >160 km
Walkassist: Ja
Växlar: 10
Handbroms: Ja
Fotbroms: Nej
Belysning: Nej
Vikt: 20,9 kg
Stöd: Nej
Omdöme: Här har Scotts utvecklare gjort ett bra jobb. Den är är mer hybridliknande än flera andra MTB-modeller, men går ändå bra på skogsstigar. Den är dessutom lättast i testet och har lång räckvidd vilket gör att den utan problem också kan dubbla som pendelcykel till jobbet. Den är betydligt rejälare än MTB-modeller från Biltema. Men så kostar den också nästan dubbelt så mycket. Men för att pendla till stan (17 km) skulle jag kunna tänka mig att använda den här. Men då får packningen vara i en ryggsäck.


ECORIDE – Ambassador.  Här har batteriet monterats bakom sadelstolpen. Bra lösning som inte stjäl utrymme och gör det lätt att kliva på och av.
ECORIDE – Ambassador. Här har batteriet monterats bakom sadelstolpen. Bra lösning som inte stjäl utrymme och gör det lätt att kliva på och av.

ECORIDE – Ambassador

MYCKET CYKEL FÖR PENGARNA

Betyg: 3
Pris: 16 495 kr
Hjul: 28 tum
Typ: City
Motor: 250W
Batteri: 14,5 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: >75 km
Walkassist: Ja
Växlar: 8
Handbroms: Ja
Fotbroms: Ja
Belysning: Ja
Vikt: 22 kg
Stöd: Ja
Omdöme: Ambassador är trots det relativt låga priset en skön cykel att åka på. Den har snygga detaljer som känns ”klassiga”. Snygg brun läderliknande sadel och rejäl cykelkorg som tål tung last utan att cykeln börjar vingla. Bra om du pendlar och kanske handlar livsmedel på vägen hem. Motorn hörs knappt. Den har dock en liten tendens att ”bromsa” när hastigheten går över 25 km/tim. Så det gäller att hålla koll på färddatorn och ligga strax under 25. Då flyter det på bra.


LIFEBIKE – Chick+… känns felprioriterad
LIFEBIKE – Chick+… känns felprioriterad

LIFEBIKE – Chick+

MERA DESIGN ÄN REJÄL

Betyg: 2
Pris: 15 995 kr
Hjul: 28 tm
Typ: City
Motor: 250W
Batteri: 11 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: >70 km
Walkassist: Ja
Växlar: 7
Handbroms: Ja
Fotbroms: Ja
Belysning: Ja
Vikt: 23 kg
Stöd: Ja
Omdöme: Chick+ känns betydligt smäckigare än den jämförbara Ambassador från Ecoride och även Crescents Elin. De båda kostar lite mer. Men cykelkorg, belysning, stöd, det mesta känns faktiskt ”billigare” på Lifebikes Chick+. Dessutom har den inte lika lång räckvidd som de båda andra. Den är lite smäckrare, men om den ska användas för pendling fem dagar i veckan tycker jag det är viktigare att cykeln är rejäl och då finns andra alternativ.


STROMER – ST2 Syno Drive… en grymt rolig historia
STROMER – ST2 Syno Drive… en grymt rolig historia

STROMER – ST2 Syno Drive

ONÖDIGT KUL MEN OJ SÅ DYR

Betyg: 4
Pris: 69 895 kr
Hjul: 26 tum
Typ: MTBHybrid, Speedbike
Motor: 500W
Batteri: 17 Ah
Maxfart: 45 km/tim
Räckvidd: >150 km
Walkassist: Ja
Växlar: 20
Handbroms: Ja
Fotbroms: Nej
Belysning: Ja
Vikt: 29,4 kg
Stöd: Ja
Omdöme: ST2 är en racer som klassas som en moped klass 1. Hela 45 km/tim toppar den och från stillastående till 30 km/tim krävs bara tre, fyra tramptag. Lång räckvidd och återladdning av batteriet vid inbromsning. Har inbyggd färddator i ramen som dock är svår att läsa av i starkt solljus. Och så kostar den som en bättre begagnad småbil. Men det är riktigt kul att reta ”vanliga” cyklister med Stålmannenkläder och snabba brillor på superracers med tunna däck och köra ifrån dem med den MTB-liknande racerhybriden med ett par tramptag.


CRESCENT – Elin… en bra allroundcykel
CRESCENT – Elin… en bra allroundcykel

CRESCENT – Elin

MÅSTE HITTA RÄTT VÄXEL

Betyg: 3
Pris: 17 290 kr
Hjul: 28 tum
Typ: City
Motor: 250W
Batteri: 11,6 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: > 80 km
Walkassist: Ja
Växlar: 7
Handbroms: Ja
Fotbroms: Ja
Belysning: Ja
Vikt: 25,2 kg
Stöd: Ja
Omdöme: Bra allroundcykel för både män och kvinnor. En citycykel där elmotorn ger bra stöd i motluten. Lite bättre räckvidd skulle dock vara att föredra. Materialvalen är bra och den känns rejäl att åka på. Cykelkorgen är inte lika stabil som Ecorides, men helt OK. Undrar dock hur länge tygfodret håller för väder och vind. Den är lite krävande i början när man måste hitta läget när motorn ”bromsar” lite när det går snabbare än 25 km/h. Men när man kommer underfund med det är det inga problem.


LAPIERRE – Urban 300… stadig och stabil
LAPIERRE – Urban 300… stadig och stabil

LAPIERRE – Urban 300

BRA BATTERIPLACERING

Betyg: 3
Pris: 22 489 kr
Hjul: 28 tum
Typ: City
Motor: 250 W
Batteri: 8,3 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: >90 km
Walkassist: Ja
Växlar: 8
Handbroms: Ja
Fotbroms: Nej
Belysning: Ja
Vikt: 24 kg
Stöd: Ja
Omdöme: Lapierre gör att stort antal olika modeller av elcyklar. De vet vad de gör och den här Citycykeln är en bra cykel som man får ut en bra räckvidd från. Lätt att kliva av och på när batteriet placerat under pakethållaren istället för på ramen. Men Ecorides Sense ger mer för pengarna och Crescents Elin är betydligt billigare. Urban 300 känns stadig att cykla på och allt känns stabilt. Den saknar cykelkorg. Men en del grejor kan du ju transportera på pakethållaren.


YOSEMITE – 28 Low Step. Den klassiska damcykeln är vanligast. Gärna med cykelkorg också.
YOSEMITE – 28 Low Step. Den klassiska damcykeln är vanligast. Gärna med cykelkorg också.

YOSEMITE – 28 Low Step

BRA FÖRSTA ELCYKEL

Betyg: 3
Pris: 8 995 kr
Hjul: 28 tum
Typ: City
Motor: 250W
Batteri: 10 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: >63 km
Walkassist: Nej
Växlar: 7
Handbroms: Ja
Fotbroms: Ja
Belysning: Nej
Vikt: 26 kg
Stöd: Ja
Omdöme: Budgetcykel av citytyp, som trots det låga priset inte är en dålig cykel. Laddar inte blixtsnabb och räckvidden inte så imponerade. Men konstruktionen känns trots allt rejäl och elmotorn svarar bra när den behövs vid uppförsluten. Men cykeln har ingen walk-funktion och inte heller färddator. Antagligen för att att pressa priset. Om du vill testa att köra elcykel och inte lägga ut för stora summor är Low Step ett bra alternativ.


CRESCENT – Elis. Hybridcyklar blir populärare även som elcykel. Här har batteriet monterats på ramen.
CRESCENT – Elis. Hybridcyklar blir populärare även som elcykel. Här har batteriet monterats på ramen.

CRESCENT – Elis

PRISVÄRD HYBRIDPENDLARE

Betyg: 4
Pris: 17 295 kr
Hjul: 28 tum
Typ: Hybrid
Motor: 250W
Batteri: 11 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: >90 km
Walkassist: Ja
Växlar: 24
Handbroms: Ja
Fotbroms: Nej
Belysning: Ja
Vikt: 21,7 kg
Stöd: Ja
Omdöme: Snygg hybridcykel från Crescent som kopmmer med 24 växlar. Om du klarar dig med ryggsäck när du pendlar till och från jobbet är det en smidigt och lättrampad cykel som blir extra lättkörd när du kan välja från 24 växlar för att hitta ett optimalt läge där cykeln går så fort som möjligt utan att du bli svettig. Men det gäller att hitta det optimala läget annars blir det lite bromseffekt när hastigheten går över 25 km/tim.


SCOTT – Esub tour Lady… inte värd pengen
SCOTT – Esub tour Lady… inte värd pengen

SCOTT – Esub tour Lady

BRA, MEN PRISET AVSKRÄCKER

Betyg: 3
Pris: 25 990 kr
Hjul: 28 tum
Typ: Hybrid
Motor: 250W
Batteri: 11 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: >70 km
Walkassist: Ja
Växlar: 10
Handbroms: Ja
Fotbroms: Nej
Belysning: Ja
Vikt: 24,3 kg
Stöd: Ja
Omdöme: Det här är en mer damanpassad hybrid som är tänkt till exempel för jobbpendlare som inte behöver en integrerad cykelkorg för att ha prylar i. Den är rejäl och man kan känna kvaliteten. En finess är att den har dämpad framgaffel som tar bort lite av stötarna från potthål och andra gropar i vägen. Men det finns bättre cyklar till lägre pris som dessutom är mera användbara för jobbpendling och att transportera mer än dig själv.


ECORIDE – Sense.  Vår favorit har lång räckvidd, är lättkörd och känns rejäl.
ECORIDE – Sense. Vår favorit har lång räckvidd, är lättkörd och känns rejäl.

ECORIDE – Sense

BÄST I TEST

Betyg: 4
Pris: 23 495 kr
Hjul: 28 tum
Typ: City
Motor: 250W
Batteri: 11,6 Ah
Maxfart: 25 km/tim
Räckvidd: >125 km
Walkassist: Ja
Växlar: 8
Handbroms: Ja
Fotbroms: Ja
Belysning: Ja
Vikt: 22 kg
Stöd: Ja
Omdöme: Vår favorit. Ecorides cityhoj är både snygg, bekväm och har lång räckvidd med ett kraftfullt batteri. Dessutom är alla detaljer är snygga och ser rejäla och påkostade ut. Korgen påminner om sådana jag hade på postcyklar som extrajobbande gymnasist. Den tål också att lastas en del utan att cykeln blir vinglig. Batteriets placering gör det gick lite svårt att kliva av ibland. Men den är lätt att cykla på. Du sitter upprätt och ”finåker” utan att för den skulle bli svettig.