TEST: Här är vårens bästa damcykel

Genomgående bra kvalité – och nya märket redan en favorit

DE KAN SE LIKA UT… men om man synar damcyklarna under lupp så finns där skillnader. Vår testjury har hittat både ”dolda” fel och suveräna smarta finesser att tänka på inför köpet.
DE KAN SE LIKA UT… men om man synar damcyklarna under lupp så finns där skillnader. Vår testjury har hittat både ”dolda” fel och suveräna smarta finesser att tänka på inför köpet.Foto: SOFIA NAHRINGBAUER
TESTER

Snygga läderdetaljer och slimmad ram – eller är komfort och stabilitet viktigast för dig?

Vi har testat åtta av årets klassiska damcyklar.

Resultatet? Från helt okej till outstanding.

Solen skiner, vårblommorna har äntligen tittat upp och cykelbutikerna kryllar av köpsugna kunder. Utbudet är stort, och som en helt vanlig vardagscyklist utan några djupare cykelkunskaper kan det vara svårt att välja rätt. Vad är rimligt att förvänta sig för en cykel som inte hör till de billigaste, men inte heller de dyraste?

– Det viktigaste är förstås att cyklarna uppfyller säkerhetskraven, och det ska fabrikanten kunna intyga. Hittar man en riktigt billig cykel är risken stor att aluminiumet har dålig kvalitet, att cykeln har sämre hållfasthet helt enkelt, att bromsbeläggen är av dålig kvalitet och cykeln lätt repas i lacken, säger Claes Alstermark som är Sveriges representant i det råd, CEN, som utvecklar säkerhetsstandarder för cyklar i Europa.

Rullbroms dyrare – men bättre

I vårt test ligger priserna för cyklarna på från strax under 4500 kronor upp till nästan 7000 – en, enligt Claes Alstermark, rimlig nivå för den som vill ha en cykel som uppfyller säkerhetskraven bra och håller länge. Många av cyklarna i vårt test har också samma, eller standardmässigt väldigt lika, växelreglage, trampor, fälgbromsar och annat.

SÄKRA STÖDBEN Bra sak som ingår i Winthers testcykel.
SÄKRA STÖDBEN Bra sak som ingår i Winthers testcykel.Foto: SOFIA NAHRINGBAUER

– Går man upp ytterligare något i pris får man förstås ännu bättre komponenter. Kanske sju växlar och rullbroms istället för en kinesisk fälgbroms av något okänt märke som kan sitta på de riktigt billiga cyklarna. Rullbromsar är bra för att de doserar kraften i bromsningen så den inte blir för hård, berättar Claes Alstermark.

Viktigt: stabilitet och bra stödben

Så vad är det viktigaste att tänka på vid köp av ny cykel? Att cykla en provtur för att säkra att cykeln är bekväm, förstås. Men också att kontrollera att hjulen inte är skeva, att bromsarna fungerar, att växlarna känns bra i sina olika lägen, att styre och sadelstolpe inte sitter för högt och att cykeln motsvarar ens behov.

– Vill du kunna hänga tunga matkassar på styret eller transportera barn på cykeln? Då behöver den vara stabil. Och ha bra stödben som gör att cykeln inte kan tippa när den står parkerad, säger Claes Alstermark.

PROVCYKLA ALLTID Cykeln ska ju kännas skön för just dig.
PROVCYKLA ALLTID Cykeln ska ju kännas skön för just dig.Foto: SOFIA NAHRINGBAUER

5 viktiga punkter vid cykelköp

Provcykla alltid! Är den bekväm och rätt för dig i storlek?
Utgå från vilka behov du har. Ska du cykla långa eller korta sträckor? Mycket backar? Ska du cykla på den under vintern? Kolla i så fall om det finns passande dubbdäck.
Hur tung är cykeln? Behöver du kunna lyfta den?
Kontrollera att den har godkända reflexer! Fråga om den uppfyller svenska krav.
Om du inte är cykelkunnig – se till att en fackman monterar cykeln så att det blir rätt och säkert.

LOCKANDE SADEL Detaljerna kan också göra sitt för att övertyga köparen.  Crescent Tostes bruna skönhet gillade juryn skarpt.
LOCKANDE SADEL Detaljerna kan också göra sitt för att övertyga köparen. Crescent Tostes bruna skönhet gillade juryn skarpt.Foto: SOFIA NAHRINGBAUER
FAKTA

Så gjorde vi testet

Testgruppen, fem kvinnor mellan 30 och 40 år som alla ofta fraktar både barn och tunga väskor och kassar på sina cyklar, testade åtta klassiska modeller mellan cirka 4000 och 7000 kronor. Alla cyklar har vid flera tillfällen under en dryg veckas tid cyklats på asfalt, grus och gräs – samt i upp- och nedförsbackar. Väderförhållanden har varit desamma vid samtliga test. Betygen är framtagna genom ett system där kriterierna komfort, kvalitetskänsla och kapacitet bedömts i förhållande till pris. Samtliga cyklar säljs med godkända reflexer och lås.

Priser i testet är rekommenderade cirkapriser, kampanjpriser kan förekomma.

UPP TILL BEVIS. Här är vårt test. 8 cyklar i prisspannet 4 395–6 695 kronor.
UPP TILL BEVIS. Här är vårt test. 8 cyklar i prisspannet 4 395–6 695 kronor. Foto: SOFIA NAHRINGBAUER

8 DAMCYKLAR – MEN BARA EN ÄR BÄST I TEST

MADE Linde

BÄST I TEST!

Pris: 5995 kr.
Kundkontakt: Cykelkraft.se.
Bromsar: Fotbroms bak, fälgbroms fram.
Ramstorlek:  47 och 51 cm.
Vikt: 17.2 kg.
Däck: CST Classic Allround, dubbelbottnade.
Växlar: 3 (Shimano Nexus).
Ingår: Pakethållare, korg, belysning fram och bak, kjolskydd, ergonomiska handtag och ställbar styrstam, styrfjäder som låser framdäcket i parkerat läge, punkteringsskyddade däck.
Fördelar: Superbekväm. Känns gedigen. Många bra tillbehör.
Nackdelar: Inte så uppskattad design (finns även i svart).
Delbetyg: Komfort: 5. Kvalitetskänsla: 4. Kapacitet: 4.
Kommentar:  MADE, som är ett helt nytt svenskt cykelmärke, har verkligen lyckats. Linde är stabil och känns gedigen, inga kedjeskydd eller stänkskärmar i plast, ändå är den lätt. Men framför allt är den skön att sitta på, gelsadeln känns som en kudde mot rumpan – eller som att sitta i en skön fåtölj. Även handtagen är toppen och klart bekvämast i testet. Extra plus också för att styret är ställbart, praktiskt för de sportigare turerna. Fint driv, lätt i backar, möjligen är fotbromsen något svag. Ska bli spännande att se hur nykomlingen håller sig över tid.

Monark Karin

STABIL, SKÖN., STILREN

Pris: 5895 kr.
Kundkontakt: monark.se.
Bromsar: Fotbroms bak, fälgbroms fram.
Ramstorlek: 47, 51 och 55 cm.
Vikt: 17,8 kg.
Däck: Spectra Pergo Regular 44-622, dubbelbottnade.
Växlar: 3 (Shimano Nexus).
Ingår: Pakethållare, korg, belysning fram och bak, styrfjäder som låser framdäcket i parkerat läge.
Fördelar: Elegant design. Bekväm. Många storlekar.
Nackdelar: Inga vi reagerar på.
Delbetyg: Komfort: 4. Kvalitetskänsla: 4. Kapacitet: 4.
Kommentar: En mer klassisk damcykel får man leta efter. Cykeln är slimmad, stilren och bekväm. Den känns gedigen, har ett bra driv och fungerar bra i sina olika växlar. Både fot- och handbroms är mjuka men effektiva. På Karin sitter man rakryggad, både sadel och handtag känns bra och det breda styret gör att cykeln känns stabil, ”känns som om man sitter på Harley Davidson!”, löd en av kommentarerna. Helt klart en av de populäraste cyklarna i testet.

Sjösala Mariedal

MEST PRISVÄRD

Pris: 5195 kr. Medlemmar i Team Sportias kundklubb betalar 3995 kr.
Kundkontakt: teamsportia.se.
Bromsar: Fotbroms bak, fälgbroms fram.
Ramstorlek: 51 cm.
Vikt: 17,4 kg.
Däck: Spectra Pergo Duramax Regular 44-622, dubbelbottnade.
Växlar : 3 (Shimano Nexus).
Ingår: Pakethållare, korg, belysning fram och bak, anti-punkteringsdäck, styrfjäder som låser framdäcket i parkerat läge.
Fördelar: Skönt driv. Priset.
Nackdelar: Plastiga detaljer.
Delbetyg: Komfort: 3. Kvalitetskänsla: 2. Kapacitet: 4.
Kommentar: Sjösalan är stabil och har ett bra driv, med växlar som känns helt rätt i alla lägen. Både fot- och handbroms fungerar fint. Sadeln är helt okej, handtagen också – även om de gärna hade kunnat få vara lite skönare och mindre gummiaktiga. Det här är helt enkelt en riktigt schysst basic-cykel utan krusiduller. Minus för kedjeskyddet i plast. Perfekt alternativ för den med mindre budget.

Apollo Linnea

GEDIGEN

Pris: 6 595 kr.
Kundkontakt: www.apollocyklar.se.
Bromsar: Fotbroms bak, fälgbroms fram.
Ramstorlek: 50 cm.
Vikt: 19,9 kg.
Däck: CST Traveller, dubbelbottnade.
Växlar: 7 (Shimano Nexus).
Ingår: Pakethållare, korg, dynamolampa fram, batterilampa bak.
Fördelar: Vacker ringklocka utan plastdetaljer. Små ”fenor” på stänkskärmarna för att undvika skvätt på byxorna. Dynamolampa fram. Sju växlar.
Nackdelar: Inget som låser däcket i parkerat läge. Tung.
Delbetyg: Komfort: 2. Kvalitetskänsla: 4. Kapacitet: 3.
Kommentar: Det här är en bra cykel, stabil, gedigen och där man sitter riktigt damigt i sadeln. Designmässigt står den sig fint, modellen är lackerad i en moderiktig mörk petrolblå färg och har flera fina detaljer, inte minst ringklockan! Mässingsfärgad, med ett fantastiskt ljud och helt utan plastdetaljer. Cykeln fungerar utmärkt i sina olika växellägen, ettan är riktigt lätt medan sjuan ger bra benträning. Handbromsen är mjuk men effektiv, bakbromsen däremot möjligen är i mesigaste laget. Extra plus för dynamolampan framtill. Stort minus för att cykeln är så tung, något som inte märks när man cyklar på den men som kan bli jobbigt om man behöver baxa upp den på cykelställ eller i trappor. Dessutom saknar den lås eller fjäder som gör att framdäcket inte kränger runt i parkerat läge – opraktiskt.

Crescent Toste

FÖR RETROÄLSKAREN

Pris: 5 900 kr
Kundkontakt: www.crescent.se.
Bromsar: Fotbroms bak, fälgbroms fram 
Ramstorlek: 51cm 
Vikt: 18,2 kg.
Däck: Spectra Pergo Regular 44-622, dubbelbottnade.
Växlar: 3 (Shimano Nexus).
Ingår: Pakethållare, korg, belysning fram och bak, styrfjäder som låser framdäcket i parkerat läge.
Fördelar: Fina detaljer. Kul färg. Känns gedigen. Rejält stödben.
Nackdelar: Tung i ettan. Priset.
Delbetyg: Komfort: 3. Kvalitetskänsla: 4. Kapacitet: 2.
Omdöme: En härlig retrocykel i en vårig pastellblå färg som sticker ut. Fina detaljer som helvita däck, snygga handtag, brunfärgad sadel och korg i rottingimitation. Hand- och fotbroms fungerar bra och alla testare utom en tyckte att sadeln var skön att sitta på, handtagen tyckte alla var bekväma. Cykeln känns gedigen – men är lite väl tung i ettan. Flera gånger cyklade testarna på första växeln i tron om att de hade tvåan och i vissa fall trean i. Summa summarum: Fin, men lite trög. Finns även i rosa.

Trek bikes Stockholm Lowstep

REJÄL – MEN DYR

Pris: 6 499 kr.
Kundkontakt: trekbikes.com.
Bromsar: Fotbroms bak och fälgbroms fram.
Ramstorlek: 47 cm, 53 cm 
Vikt: 17,8 kg.
Däck: Bontrager H2 Hard-Case Lite, 700x40c, 36-hålsfälgar 
Växlar: 3 (Shimano Nexus).
Ingår: Pakethållare, korg, belysning fram och bak, läderimitation i sadel och handtag, styrfjäder som låser framdäcket i parkerat läge.
Fördelar: Bra stor korg. Gedigna material.
Nackdelar: Priset. ”Svår” design.
Delbetyg: Komfort: 2. Kvalitetskänsla: 4. Kapacitet: 4.
Kommentar: Det första som slår oss är att den ser så rejäl ut. Stadig ram och gedigna material, det här luktar kvalitet! Men så är också Trek bikes ett företag som säger sig ”konkurrera med kvalitet mer än med pris”. Upp till bevis. Stockholm Lowstepen är lätt i starten på ettan och har ett riktigt bra driv på trean. För den med normalstarka ben är det inga problem att cykla på trean även i en ganska brant backe. En något för hård sadel och handtag som känns lite väl tjocka och dessutom halkiga drar ner på betyget. Designen då? Nja, tycker testpanelen. På sadeln, handtagen och i lacken finns ett mönster som kastar oss tillbaka till Steve Sanders skjortor i 90-tals-serien Beverly Hills. Men, visst. En smaksak.

Stålhästen

VÄGER MINST

Pris: 4 395 kr.
Kundkontakt: www.stålhästen.se.
Bromsar: Fotbroms bak, fälgbroms fram.
Ramstorlek: 53 cm.
Vikt: 16 kg.
Däck: Duro Twin March – 47-622 (28" x 1,75").
Växlar: 3 (Shimano Nexus).
Ingår: Äkta läder i sadeln, skärmar och kedjeskydd i aluminium, korg, handtag i läderimitation, plinga helt utan plast, kromad insida av kedjehjulet, belysning fram och bak, dock saknas pakethållare (plus att man måste montera framhjul, styre och sadel själv – om man inte bor i Stockholm och kan hämta den i butik).
Fördelar: Designen och de fina detaljerna. Priset. Lätt!
Nackdelar: Trög i backar och för tung i trean. Inget som låser framdäcket i parkerat läge. Exponerade fjädrar i sadeln som små barnfingrar kan klämma sig. Besvärligt att montera det sista själv.
Delbetyg: Komfort: 3. Kvalitetskänsla: 4. Kapacitet: 2.
Kommentar: Det märks att Stålhästens cyklar görs med mycket kärlek till detaljerna. Ju mer man tittar på cykeln, desto fler finheter upptäcker man. Den är dessutom tjusigt slimmad och stilren. Funktionaliteten då? Jorå, Stålhästen är skön att cykla på. Åtminstone efter ett tag, när lädersadeln – som är stenhård i början – mjuknat. Styret är ett klassiskt damstyre, men med handtag som är något mer inåtvinklade vilket gör att den inte känns riktigt lika stabil som de med bredare styre. Den har ett bra driv, men är alldeles för tung i trean. Testaren, en normaltränad person som cyklade kontinuerligt på den under en veckas tid, använde inte trean mer än någon gång under hela perioden. Men jäklar vad snygg man känner sig på den!

Winther 825

DYRAST – OCH LITE VINGLIG

Pris: 6 695 kr
Kundkontakt: Unicykel AB. info@unicykel.se
Bromsar: Fotbroms bak och fälgbroms fram
Ramstorlek: 50 och 54 cm
Vikt: 17,7 kg
Däck: Bike Attitude by Panaracer, med 4,5mm punkteringsskydd
Växlar: 7 (Shimano Nexus)
Ingår: Korg, låsbart styre i parkeringsläge, punkteringsskyddade däck, ställbar styrstam, antirostbehandlad kedja, fram- och bakbelysning.
Fördelar: Rosttåliga komponenter. Ställbart styre. Dubbelstöd gör att den står stadigt parkerad. Sju växlar.
Nackdelar: Smalt styre
Delbetyg: Komfort: 2. Kvalitetskänsla: 2. Kapacitet: 3.
Kommentar: Winther är ett av Danmarks äldsta och mest klassiska cykelmärken och eftersom det saltas så det står härliga till på de danska vägarna är den här cykeln utrustad med komponenter som är extra rosttåliga – något som kan vara bra att veta om man gärna cyklar på vintern. Ytterligare plus är de punkteringsskyddade däcken, det ställbara styret och dubbelstödet vilket är toppen när man fraktar tungt. Men, styret är relativt smalt vilket gör att den känns instabil. För oss som vill kunna hänga på kassar och köra barn på pakethållaren känns det inte bra. Cykeln blir ändå godkänd, tack vare bra tillbehör och extra rosttålighet.