Platt-tv tappar farten

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-08

Lägsta försäljnings- ökningen någonsin

Det säljs rejält med platt-tv ute i landet – drygt 166 000 första kvartalet.

Men ökningen på tio procent var den lägsta någonsin.

– Platt-tv har blivit en färskvara. Priserna sjunker snabbare än någonsin och kunderna väntar med att köpa tills de verkligen har ett behov, säger marknadsanalytikern David Larsson på IT-Research.

Han påpekar att första kvartalet alltid är det sämsta för konsumentprodukter. Förra årets julhandel gick också dåligt, vilket gjorde att tillverkarna satt med stora lager som var svåra att bli av med.

Två av tre har tjock-tv:n kvar

Priserna på framför allt de större skärmarna sjönk så mycket att värdet av alla sålda platt-tv för första gången var mindre än motsvarande period året innan. Tillverkarna kan dock trösta sig med att antalet sålda platt-tv fortsätter att öka.

– Än så länge har bara 31 procent av svenskarna platt-tv, vi räknar med att hälften kommer ha det innan året är slut, säger David Larsson.

Hur stor roll kommer årets OS och fotbolls-EM få för försäljningen?

– Det blir en stor draghjälp. Det kommer bli så mycket reklam att man drunknar i den.

Svenssons favorit

Vill du vara en riktig medelsvensson ska du köpa en 32-tums lcd från Samsung. Lcd-försäljningen är nämligen tre gånger så stor som för plasma och Samsung är största lcd-tillverkaren. 32-tummarna säljer också fortfarande absolut bäst.

Plasma-förespråkarna kan dock hålla huvudet högt - plasma ökade med 35 procent jämfört med lcd:s fyra procent. Panasonic är fortfarande största tillverkare och 42 tum är plasmastorleken framför andra.

Läs mer!

prylografi

Hampus Engstedt, Prylportalen

Följ ämnen i artikeln