Reklamen som slår rekord på Youtube

Uppdaterad 2018-08-23 | Publicerad 2014-09-17

Vinnie gör miljonsuccé: ”Ingen hade kunnat förvänta sig något i närheten av detta”

Minihästen Vinnie slår rekordsiffror på Youtube.

Hittills har reklamklippet med den söta hästen fått över en miljon tittare.

– Det är den reklamfilm som snabbast nått en miljon svenska visningar. Någonsin, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.

I augusti lanserade spelbolaget ATG sin storsatsning med minihästen Vinnie och reklamkonceptet ”Ingen dröm är för stor”.

Sedan dess har reklamfilmen om Vinnie rullat på tv och Youtube.

Och på Youtube har den söta lilla hästen gjort stor succé och nått över en miljon visningar.

Just nu har Vinnie-klippet 1 063 370 visningar – vilket handlar om rekordsiffror.

– Enligt Peter Nordlöv, medieansvarig på YouTube Sverige, har Vinnie satt nytt rekord på Youtube. Det är den reklamfilm som snabbast nått en miljon svenska visningar. Någonsin, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.

Varför är det så många visningar tror ni?

– Våra annonser sätts upp på klubbar och stall. Utöver det har vi flera hundratusen visningar på Facebook och vinnie.se. Gilla Häst-rörelsen som Vinnie initierade har också skapat stort engagemang.

– Sammanlagt har vi över 1,5 miljoner aktiva interaktioner på sociala media. Folk ringer in och vill köpa Vinnie-planscher och Vinnie-grejor. Det är hur många som helst, både från allmänheten och inom hästsporten, som vill träffa Vinnie. Naturligtvis hoppas man alltid på bra respons, men ingen hade kunnat förvänta sig något i närheten av detta. Men, det är väl som Vinnie säger, ingen dröm är för stor, menar Sten Andersen.

Varför har Vinnie blivit så populär?

– Jag tror att folk är trötta på reklamfilmer och Facebook-uppdateringar där livet framställs som en evig räkmacka. Förmodligen är det mycket lättare att relatera till en som får kämpa sig fram genom alla hinder och motgångar. Vinnie är en kämpe, med en attityd som gör att han tillåter sig ha en stor dröm. Jag tror att det passar bra i tiden. Nånstans gillar de flesta också en häst. Regissören Felix Herngrens intressanta gestaltning av karaktärer plus lite humor har säkert spelat en stor roll också.

”Är stor efterfrågan”

Nu är det dags för del två av reklamfilmen om Vinnie - i uppföljningen har han anlänt till stan efter att ha lämnat gården där han växt upp.

– Det är stor efterfrågan på del två. Vi hoppas att del två når liknande siffror vad gäller engagemang. Ribban är hög och det blir självklart svårt att upprepa succén, men nu har ju Vinnie börjat etablera sig. Själv gillar jag del två och del tre bättre, säger han.

Här kan du se del två av Vinnie – Drömmen om stan

Följ ämnen i artikeln