”Vi utsätts relativt ofta för DDoS-attacker”

Spelbolaget ATG om det ökade sabotaget • Vilka motiv kan ligga bakom? • Förebyggande arbetet • Nya felet på sajten

Publicerad 2024-02-06

ATG:s IT-chef Daniel Santikos berättar om spelbolagets kamp mot attacker.

IT-attackerna mot ATG har ökat.

Inför veckans jackpottar på både V86 och V75 berättar spelbolaget om upptrappningen.

– Helt skyddad är omöjligt att vara, säger IT-chefen Daniel Santikos, samtidigt som han berättar att måndagens tekniska problem hade andra orsaker.

För en dryg vecka sen slogs ATG ut av en attack, detta strax innan det franska superloppet Prix d'Amérique skulle köras.

Effekten av sabotaget blev flera timmar då inga spelare kunde logga in på sajten och lägga sina spel.

Tidigt berättade spelbolaget att det rörde sig om en överbelastningsattack, en så kallad DDoS-attack.

”Tätare mellanrum”

Konsekvenserna blir stora för både spelbolag och kunder och ATG ser mycket allvarligt på den här typen av avsiktliga attacker, vilka man också polisanmält.

– Det var en kraftig attack men vem som ligger bakom och varför vi drabbats är än så länge oklart, sa IT-chefen Daniel Santikos i slutet av januari till Trav365.

Detta tillvägagångssätt har enligt ATG den senaste tiden blivit mer frekvent.

– Vi utsätts relativt ofta för DDos-attacker av olika grad och längd, dock med lite tätare mellanrum den senaste tiden, men vi kan inte se att de följer ett mönster eller riktar sig mot något specifikt i vår verksamhet, förklarar Santikos.

Vilka är det som attackerar? Vad har ni för misstankar? Kan det röra sig om utpressning? Vilka motiv kan ligga bakom?

– Det är ännu så länge oklart vilket motiv och vilka som ligger bakom detta och därför är det inget jag vill spekulera i.

”Helt skyddad är omöjlig att vara”

Den här veckan är det jackpott på både V86 och V75.

Men den nya vardagen är en realitet som ATG verkar få leva med.

Arbetet fortsätter med att förebygga men att komma till bukt med dessa attacker är inte helt enkelt.

– Vi jobbar tillsammans med vår kommunikationsleverantör och ser självklart över hur vårt skydd kan förbättras och stärkas, men helt skyddad är omöjligt att vara. Det här är tyvärr en del av den digitala vardag vi alla lever i, fortsätter IT-chefen.

Ni hade problem under måndagseftermiddagen på sajten. Var det en ny attack och vad berodde det på?

– Det var ett fel som uppstod internt i våra system med följden att det var stora problem med inloggning för kunderna under en timme ungefär med start 13.30 och var alltså inte relaterat till en extern attack av något slag. Felet är nu åtgärdat och vi analyserar som alltid noggrant vad som gått snett för att undvika nya problem som påverkar våra kunder.

Så här såg det under måndagen på ATG:s sajt, men det ska inte ha rört sig om en DDoS-attack.

Följ ämnen i artikeln