Stjärnorna hyllas med egen klädkollektion

ATG släpper t-shirts med profilhästar som motiv: ”Jätteroligt”

Publicerad 2023-12-07

Retro t-shirts med travstjärnor som motiv – det är spelbolaget ATG:s satsning.

Bakom designen: popbandet Da Buzz.

– Det har varit extremt roligt att göra ett djupdyk i travvärlden, säger Annika Thörnquist i bandet.

– Det känns jätteroligt att han uppmärksammas och att mina minnen av Copiad bidragit att forma kollektionen, säger Erik Berglöf.

Spelformen V75 fyllde 30 år tidigare i år.

För att få ett avslut på firandet lanserar nu spelbolaget ATG en klädkollektion – som är en hyllning till travstjärnor från nu och då.

Bakom designen av de retro-aktiga t-shirtsen står popbandet Da Buzz.

– Det har varit extremt roligt att göra ett djupdyk i travvärlden, hästarna, människorna och gemenskapen. Vi har pratat med människor som delar samma passion för hästarna som vi gör för musiken. Vi hoppas att deras historier lyser igenom i designen, säger Annika Thörnquist från Da Buzz i pressmeddelande.

Da Buzz: ”Något annorlunda”

Estetiken är starkt influerad av modet på 90-talet. Dels som en vinkning till tiden då V75 lanserades, men framför allt för att möta rådande trender. För att hitta rätt formspråk har ATG tagit hjälp av Da Buzz, med erfarenhet av idoltröjor från 90-talet. Förutom att prata med travfans har de grävt i egna bildarkiv för inspiration.

- Grafisk design ligger oss varmt om hjärtat. Vi har gjort alla våra skivomslag och har alltid varit delaktiga i allt det kreativa. Det här var såklart något annorlunda, men det var riktigt kul att kliva in i den rollen, säger Per Lidén från Da Buzz.

”Jätteroligt att han uppmärksammas”

Hästarna som finns som motiv:

Järvsöfaks, Ina Scot, Maharajah, San Moteur, On Track Piraten och Delicious U.S..

Samt Copiad.

–  Jag kan inget om mode men jag kan hästar, de är mitt liv. Copiad var en helt fantastisk häst! Han var bäst och blev ofta ivrig när det var tävling på gång. Det känns jätteroligt att han uppmärksammas och att mina minnen av Copiad bidragit att forma kollektionen, säger Erik Berglöf.

Kollektionen finns till försäljning i begränsad upplaga i ATG:s webbshop.

Följ ämnen i artikeln