Oron inför finalen: ”Vågade inte köra”

Daniel Redén om Propulsions Masters-seger, stora oron inför loppet, framtiden: ”Klarar inte omställningen…”

Uppdaterad 2018-09-19 | Publicerad 2018-09-17

Av oro att hästen inte skulle kännas bra vågade inte tränaren Daniel Redén köra sista jobbet med Propulsion inför storloppet.

Grubblandet var förgäves - superstjärnan imponerade stort när han vann Masters-finalen och två miljoner kronor under söndagen.

– Orden är slut, det finns inget mer att säga, konstaterar Daniel dagen efter EM-finalen.

Redéns superhäst hade inte startat på en dryg månad när han gick ut och vann Masters-finalen från utvändigt ledaren.

Hästen såg strålande fin ut för dagen, men veckorna innan loppet präglades av oro i Stall Zet-lägret där Daniel Redén basar.

– Det var lite tvivel. Jag var inte helt nöjd i ett jobb för två veckor sedan. Jag ångrade mig att jag inte tog honom till veterinär efter Åby (seger i Åby Stora Pris) och Jägersro (seger i Hugo Åbergs Memorial). Han visade inget direkt efter de loppen, men problemen kom någon vecka senare. Men tiden var för knapp inför Masters-finalen då, så jag kunde inget göra, bara blunda. Men sen var hästen jättefin i måndags, veckan innan. Men i torsdags blev jag så nervös så jag vågade inte köra sista jobbet med honom, jag ville inte känna på honom. Jag sa åt skötaren Ellinor Wennebring att köra och ligga i rygg på mig, jag körde Perfect Spirit. Vi byggde upp honom på så sätt, annars kör jag alltid honom och då får han alltid gå i ledningen. Man blir alltid orolig sådär dagarna innan, säger Daniel Redén.

”Blev helt optimalt”

Men väl på plats på Östersund fanns inga tecken på att ”Proppen”, som han kallas, skulle vara störd av något.

– Nej, då sprutade adrenalinet och han visade den där pondusen…

Hästen startade relativt kvickt från start och kunde enkelt hålla ut värsta motståndaren och loppets favorit, Prix d’Amérique-vinnaren Readly Express, tämligen enkelt, men utan chans att nå någon ledning. Den tog istället Cyber Lane hand om efter att ha tryckts av rejält från start av Johan Untersteiner.

Men Örjan Kihlström tog ett snabbt initiativ bakom Propulsion och gick fram utvändigt om Cyber Lane och ”blockade” därmed den position för Readly Express.

– Jag hörde att det gick ganska snabbt första varvet. Men det blev ju helt optimalt för oss, han är oöm för positioner, Propulsion, så det blev perfekt att komma före Readly Express. Inte för att kaxig, men det finns ingen häst i världen som plockar ner Propulsion utvändigt. I sista kurvan kände jag mig säker, det här vinner han. Han släpper ingen förbi sig när när han väl kopplat greppet. Det var ett fint lopp att ha en sån känsla i.

Finns växlar kvar...

I och med storsegern har Propulsion sprungit 10,4 miljoner – i år.

– Det är en saga, bara det, säger Redén.

Totalt har hästen tjänat 22,1 miljoner kronor hittills i karriären.

Du sa tidigt att när du kan ta av Propulsion skulle det vara världens bästa häst. Nu är det så?

– Han är i alla fall med där, en av dom. Det är några hästar som höjer sig extremt över mängden. Känslan jag hade tidigt var rätt. Jag vet inte om det stoppar här… Han går fortfarande med boots på hovarna, vi får se om vi kan ta av dom framöver. Om han ska starta vidare, det har vi kommit fram till. 

”Kommer inte vara bosatt i Frankrike då...”

Ja, kan du verkligen strunta i att starta i Prix d’Amérique i vinter med tanke på hur bra hästen är nu?

– Det finns alltid en öppning, det krävs en funderare. Men nu först får han ta det lugnt, gås igenom ordentligt av veterinär eftersom jag inte var nöjd med honom för någon vecka sedan, sen ska vi samla in sperma och ta det lite piano, så får vi se om någon månad. Om vi ska starta igång och sikta på Prix d’Amérique eller inte. 

Om det blir en satsning mot världens tuffaste travlopp i Paris så kommer uppladdningen att vara helt annorlunda mot tidigare år.

– Han kommer inte att vara bosatt i Frankrike då, utan vi kommer att åka ner och starta. Han klarar inte av omställningen där, han klarar inte acklimatisera sig där