Efter spelhaveriet: ”Jag lider med kunderna...”

Trots omsättningsrekordet - ATG kraftigt kritiserade: ”Frustrerande”

Uppdaterad 2018-11-14 | Publicerad 2018-11-12

Det var tidernas jackpott på V75. Då havererade ATG:s system och tusentals svenskar kunde inte lämna in sina spel till den historiska omgången.

Både spelare och ombud har hört av sig till Aftonbladet under- och efter omgången.

– Jag lider med de kunder som drabbades, säger Camilla Filipsson, Head Of Media Releations hos ATG.

Spelbolaget tvingades agera under lördagen, efter problemen i spelbutikerna runt om i landet, och online, på atg.se.

ATG flyttade fram V75-spelet till 16.50.

– Vi upplever att det går trögt att spela och lämna in V75 hos våra ombud, det är ett enormt tryck. Därför har vi beslutat att skjuta upp V75-starten till 16.50. Våra it-tekniker håller på för fullt och felsöker, sa Camilla Filipsson hos ATG.

Nya omsättningsrekordet: 201 408 496 kronor.

”Vilken jävla skitdag”

Spelare och butiksägare rasade mot det som hände.

”Stod i kö för att spela från cirka 14.40 till 16.50 när starten gick av V75, utan att ha kunnat spela. Sååå frustrerande”, skrev en läsare till Aftonbladet.

”Tio minuter innan första start kunde vi fortfarande inte lämna in kundernas spel för att vi inte kunde starta vinstbevakningen. Med fem minuter kvar upptäckte vi av misstag att man kunde lämna in spel utan vinstbevakning, något som inte ska kunna fungera efter 1 november. Ingen information gick ut till oss ombud. Massvis med kunder missade chansen att få spela”, skrev ett ombud till Aftonbladet.

”Vilken jävla skitdag. Kompensation för sveda och värk?”, skrev Patrik Kaldoyo, som driver ombudet Spelpoolen i Strängnäs på Twitter.

”ATG la av för oss ombud ca 13.15”, skrev TK’s Spel på Twitter.

”Fruktansvärt olyckligt”

Två dagar efter haveriet - och omsättningsrekordet - kommenterar spelbolaget ATG problemen för Trav365.

När uppdagades problemet?

– Under lördagen drabbades tyvärr ATG-butikerna och vissa kunder hade svårigheter att spela. Generellt sett fick vi in spel från butikerna med det gick trögt. På ATG.se fick vi in spel hela tiden, även om det för vissa kunder bland annat gick långsammare än vanligt, säger säger Camilla Filipsson, Head Of Media Releations hos ATG.

Flera personer har hört av sig till oss och hann aldrig lämna in spel, vad är er kommentar om det?

– Vi ville att hela Sverige i lördags skulle snacka V75, och det lyckades vi med. Och då är det förstås fruktansvärt olyckligt att kunder hade problem att spela. Jag lider med de kunder som drabbades. Jag vill samtidigt passa på att samtidigt rikta ett extra tack till medarbetarna i butikerna som gjorde sitt bästa för att hjälpa kunderna.

Hur mycket tappade ni i omsättning på detta?

– Vi satte nytt omsättningsrekord med 201,4 miljoner och fick hela Sverige att snacka V75 i lördags. Om den siffran hade kunnat vara högre får vår senare analys visa.

Hur pass negativt är detta för ATG:s varumärke?

– Det har jag svårt att svara på. För merparten av våra kunder var lördagen en stor spelupplevelse. Men återigen beklagar jag att det fanns kunder och butiker som drabbades.

”Analys får visa...”

1 januari inleds licensmarknaden, hur jobbar ni för att detta inte ska återupprepas då, när konkurrensen på spel på hästar blir annorlunda?

– Vårt kundlöfte är att vi ska erbjuda spännande spelupplevelser på ett schysst och smidigt sätt. Det tänker vi fortsätta att jobba stenhårt för att leva upp till. Det är vårt löfte.

Förstår ni kritiken från spelarna och ombuden, och hur tar ni till er den?

– Ja, självfallet förstår vi kritiken. Det är alltid olyckligt när våra kunder och butiker drabbas. Vi utvärderar hela tiden vårt arbete så att vi kan utvecklas. Vi tar åt oss av kritiken och ser till att vi möter utmaningarna bättre i framtiden.

Vad var det som gick fel?

– Det får närmare analys visa.

Hur kommunicerade ni ut problematiken för ombuden i lördags?

– Vi kommunicerade med våra butiker och kunder via våra upparbetade kanaler, allt ifrån direktkontakt till ATG:s livesändningar.

Ni slog nytt omsättningsrekord, trots problematiken. Det måste kännas som en viss smolk i bägaren?

– Det är tråkigt att vissa kunder och butiker drabbades. Vi är samtidigt stolta över rekordet och att vi fick dela ut totalt runt 207 vinstmiljoner till våra kunder. Vi delade alltså ut mer i vinster än vad vi omsatte, och det känns förstås bra.

Prenumerera på nyhetsbrevet Travkollen

Allt om det hetaste i travets värld – varje fredag!

Följ ämnen i artikeln