SHL:s svar efter kritiken: ”Tar absolut till oss”

Publicerad 2018-10-19

Sportbladet har skickat texten med Anna Hed vidare till SHL:s tidigare vd Jörgen Lindgren och Johanna Hemming, ansvarig för PR och kommunikation, hos SHL. 

Det är Michael Marchal som har svarat på hur Moras kommun uppfattat SHL:s agerande. 

– Vi tar absolut till oss att det upplevts som att vi uppträtt arrogant och med bristande förståelse, så ska det inte vara, skriver Michael Marchal, tillförordnad vd för SHL.

Följ ämnen

I ett skrivet svar säger Michael Marchal bland annat: 

– Svenska Ishockeyförbundet äger och ansvarar för licensreglerna genom licensnämnden och det är viktigt att vi är tydliga med det i alla sammanhang och särskilt vid den här typen av möten, svarar han. 

Det är i sista hand Ishockeyförbundet som beslutar om licensreglerna och det är sedan licensnämnden som fattar beslut om klubbarna ska beviljas tillstånd för spel i respektive liga. 

Något SHL hela tiden hänvisar till. 

Men det är också så att varje liga (och dess klubbar) har ett väldigt starkt inflytande över vilka regler och licenskrav som ska gälla i just deras liga.

”Har inget med licenskraven att göra”

Trots att Anna Hed är tydlig med att SHL och Jörgen Lindgren har varit drivande i mötena med Mora kommun och Mora IK, där särskilt arenafrågan har stått högt på dagordningen, förnekar SHL och Marchal att ligan har något att säga till om i den frågan

– Att SHL medverkar på möten med klubb som kommer upp är för att hinna få de SHL-gemensamma strukturerna och systemen på plats i tid innan säsongsstarten. Det är bland annat gemensamma säkerhetsåtgärder, arena-wifi, biljettscanners med mera. Men det har inget med licenskraven att göra. 

Samtidigt har Marchal respekt för hur Anna Hed har uppfattat mötet med SHL. 

– Vi tar absolut till oss att det upplevts som att vi uppträtt arrogant och med bristande förståelse, så ska det inte vara.

SHL:s nya vd Michael Marchal.

LÄS VIDARE