Klart med mer pengar till damhockeyn

Publicerad 2019-12-10

SDHL har klart med sin andra huvudsponsor.

Pengarna fortsätter att strömma in i svensk damhockey.

– Klubbarna kommer att direkt kunna märka av en ekonomisk skillnad, säger SDHL:s kommersiella chef Angelica Lindeberg.

I september gjorde SDHL klart med sin historiska första huvudsponsor.

Inför ligastarten kom också nyheten att tv-jättarna C More och TV4 sänder över 200 matcher under säsongen.

Både DHL och Scandic har gått in över en miljon kronor per år, när det gäller Scandic är avtalet skrivet över tre år.

– Den här nya uppgörelsen är väldigt konkret – sponsorn betalar övernattningar, det vill säga hotellrum, för lagen som totalt är värt över en miljon kronor per år. Klubbarna och spelarna kommer att få bättre förutsättningar med det här avtalet, säger Angelica Lindeberg.

”Stor skillnad på ett år”

Ligan har tydligt märkt av det ökade intresset för företagen att synas runt damhockeyn.

– Det är en stor skillnad jämfört med ett år sedan, de är mer medvetna om oss och vill gärna associeras med vår verksamhet. Det handlar mycket om att vi har börjat jobba aktivt med att synas och att nå ut, säger Angelica Lindeberg.

Att så många matcher i SDHL numera tv-sänds har också varit en avgörande faktor.

– Det gör att fler kan följa våra matcher och att intresset blivit större. Det här har varit en bra höst med många jämna matcher och en jämnare serie än tidigare, det betyder mycket, säger Angelica Lindeberg.

Svaga publiksiffror

Ett prioriterat område framöver är också att öka publiksiffrorna på matcherna.

– Om vi ska vara ärliga är inte publiksiffrorna fantastiska, det är många läktare som gapar tomma. Här måste klubbarna jobba bättre, det är något vi måste ta tag i den närmaste tiden, säger Angelica Lindeberg.

I en annars jämn tabell har serieledaren HV71 gjort ett ryck och har nio poängs marginal ner till Djurgården på andraplatsen.

LÄS VIDARE