Publiksuccé – men ingen ekonomisk succé

Uppdaterad 2023-04-18 | Publicerad 2023-04-17

ÖRNSKÖLDSVIK. Utsålda arenor i finalen av Hockeyallsvenskan.

Men varken Djurgården eller Modo får något miljonregn i extra inkomster.

– Det är betydligt värre än vanligt och det kommer inte att bli nåt miljonregn när vi summerar helheten. säger Johan Widebro, klubbdirektör för Modo.

Följ ämnen
Modo Hockey

Läs mer: Domarna byts ut inför andra finalen mellan Modo och Djurgården

Den Hockeyallsvenska finalen har inletts och det är klassikerklubbarna Modo och Djurgården som gör upp om en plats i nästa års SHL.

Först till fyra segrar är det som gäller.

Och båda klubbarna har sålt ut sina matcher i slutspelet, trycket har varit enormt och Hovets matcher på fredag och söndag såldes slut på cirka tio minuter.

”Gjort en satsning den här säsongen”

Djurgården rapporterar att de drar in cirka 1,1 miljoner kronor på en slutspelsmatch på Hovet med mycket folk. Det är en fin siffra för att vara Djurgården eftersom inte kan tillgodoräkna sig intäkter i form av försäljning i kiosker eller restaurang.

– Vi har gjort en satsning den här säsongen som sugit en del pengar. Likaså har vi budgeterat med slutspel, så någon större vinst kommer vi inte göra, oavsett hur många finalmatcher vi får i Hovet. Vi har också övervägt att spela i Globen, men den är fullbokad under april. Globen har stängt nästa år för ombyggnation så de pressar in många evenemang under 2023, säger Thomas Kraft, vd för Djurgården.

Samma signaler skickas ut från Örnsköldsvik. Trots det hysteriska intresset.

– Vi äger ju all försäljning i restauranger och barer så vi har en bra hävstång där jämfört med klubbar som outsourscat de funktionerna. Det gör att det till exempel är en stor skillnad mellan en söndagsmatch och en match på lördag eller vardagsmatch. Sen har många säsongskortsinnehavare fått slutspelet gratis för att de tecknade kort under vår kampanj förra våren. Sen tillkommer en del kostnader som ökad säkerhet med mera. Av den anledningen vill jag inte spekulera i siffror per match. Men det är sjusiffriga belopp per match i alla fall, förklarar Modos klubbdirektör Johan Widebro överskottet på klubbens matcher.

Djurgårdens supportrar under under match sex mot Björklöven i semifinalen i det hockeyallsvenska slutspelet.

Kraftigt ökade kostnader

Modo hade en budget inför säsongen där dom budgeterat med fyra slutspelsmatcher med ett snitt på 4 500 besökare.

Trots intäktsflödet kommer Modo inte göra succé i bokslutet.

– Vi har haft kraftigt ökade kostnader under året också, framförallt el och ränta men även dyrare råvaruinköp. Så det är stora gungor och karuseller i år. Det är betydligt värre än vanligt och det kommer inte att bli nåt miljonregn när vi summerar helheten.

– Buss, hotell, mat, råvaror med mera har ökat kraftigt och det är inte så lätt att bara tokhöja biljettpriserna. Men i det här läget är ekonomin sekundär, viktigare med sportslig framgång och vi överlever med goda framtidsmöjligheter även om vi inte lyckas i år. Vi kan fortsätta satsa ändå, summerar Widebro.

Modos supportrar med ett tifo inför final ett i Hockeyallsvenskan mellan Modo och Djurgården.

LÄS VIDARE