Förbundets knep för att säkra nytt rekord

Fruar, barn, media och planskötare blippas in

Publicerad 2017-10-07

När det svenska landslaget jagar en VM-plats mot Luxemburg jagar det Svenska fotbollförbundet ett publikrekord.

För att lyckas kan spelarfruar, media och till och med planarbetarna nu få registrera sina biljetter i entrén till Friends Arena.

– Luxemburg hemma och 49 000 – jag tror ingen av oss hade trott på det innan, säger Emil Forsberg om det galna biljettrycket.

För nästan exakt ett år sedan spelade Sverige hemma mot Bulgarien inför ett inte ens halvtomt Friends Arena. På lördagen kan publikrekordet på 49 967 från öppningsmatchen mot England i november 2012 nu slås – mot Luxemburg.

– Grymt! Luxemburg hemma och över 49 000 – jag tror ingen av oss hade trott på det innan. Men det betyder väl att vi gjort något bra, att publiken är intresserad och att folk vill komma och se oss. Det är viktigt att vi fått upp det igen, säger Emil Forsberg.

Gått ut mejl till alla biljettköpare

Men bara för att antalet sålda biljetter redan passerat 50 000 betyder inte det per automatik att rekordet kommer slås. In i det sista jobbar Svenska fotbollförbundet nu med att säkerställa att alla som köpt eller fått en biljett också finns på plats vid avsparkstiden på lördagen.

– Vi uppmanar genom sociala medier, hemsidor och allt sådant plus att vi har koll på till exempel våra sponsorer så att vi verkligen säger till dem att lämna tillbaka sina biljetter om de inte kommer. Jag tror till och med att det gått ut ett sådant mejl till alla biljettköpare, säger evenemangschefen Jörgen Larsson.

Inget ska nu heller lämnas åt slumpen. Det kan till och med bli aktuellt att låta såväl media som spelarnas fruar och barn passera genom vändkorsen för att inte missa en enda åskådare i registreringen.

– Vi kommer eventuellt göra det i morgon för media eftersom vi ska göra allt för att hitta siffran och göra den så bra som möjligt. Det är samma med de som går in tillsammans med spelarna, småbarn och så, som också kommer lite tidigare till arenan och vi därför inte alltid hinner ”blippa” in. Vi ska försöka ”blippa” så många vi kan nu, säger Jörgen Larsson.

Gräsklipparna räknas

Svenska fotbollförbundet har rätt att räkna med alla som saknar en direkt matchfunktion men har en stol på arenan i publiksiffran. Oavsett om biljetterna är sålda eller bortskänkta.

– Till exempel räknas ju planpersonalen, de som klipper gräs och så, eftersom de visserligen har ett arbete men sedan sitter med och inte jobbar under matchen.

Som anledning till biljettsuccén kan nämnas den sportsliga framgången, den för barnfamiljen tillgängliga avsparkstiden och billigare biljetter. Att det är just lilla Luxemburg som står för motståndet har också öppnat upp för mer publik då gästerna inte kommer med några supportrar, har en väldigt liten mediatrupp och matchen inte heller behöver ”dubbelproduceras”.

Det otroliga publiktrycket tas emot med stor glädje i spelartruppen.

– Vi alla snackar om det i truppen, det är hur kul som helst och det är det vi behöver. Det blir kul för publiken som kommer, en fest, och då hoppas vi kunna betala tillbaka med en bra match. Vi älskar när det är mycket folk, säger anfallaren Isaac Kiese Thelin.

Se Sveriges matcher på Kanal 5 – och hela VM-kvalet på Eurosport Player