”Ett stort problem som måste lösas”

Uppdaterad 2015-05-27 | Publicerad 2015-05-26

De betalar hundratals miljoner för tv-rättigheterna.

Men får sina sändningar förstörda av bengaler.

– Det är ett stort problem som måste lösas, säger C Mores sportchef Johan Cederqvist.

Johan Cederqvist.

Uppsnack inför den andra halvleken, spelare som kommer ut på planen och en domare som är redo att blåsa i gång spelet.

Sedan – bengalbränning och 30 minuters väntan.

Uttrycker frustration

Fenomenet har blivit alltmer vanligt under 2015 års allsvenska och C More – som äger tv-rättigheterna – uttrycker nu frustration.

– Avbrotten är ett stort problem både för åskådare, tv-tittare och för lagen. Ur tv-synpunkt är det ju extra problematiskt, dels eftersom avbrotten har osäker längd och dels för att röken försämrar bilden lång tid efteråt, säger kanalens sportchef Johan Cederqvist.

Hur påverkas ni?

– Produktionsmässigt och journalistiskt kan vi nog säga att vi har svart bälte i att hantera spelavbrott, men det är inget vi vill ägna oss åt. Det handlar inte om att fylla tid utan om att dramaturgin klipps av på mitten. Det blir som en thriller där det bli tillfälligt avbrott när publiken sitter längst ut på stolen, säger Cederqvist.

”Det räcker inte”

Han fruktar att avbrotten på sikt kan leda till ett minskat intresse för allsvenskan.

– Risken är så klart att en breddpublik eller nya tittare tappar tålamodet.

För C More vore det ett dråpslag. Kanalen betalar stora pengar för tv-rättigheterna; enligt uppgifter till Sportbladet rör det sig om hundratals miljoner kronor.

– Det här är ett stort problem som måste lösas, inte bara för tv utan för allsvenskans eget bästa. Vi vet att det jobbas väldigt hårt i frågan, men det är uppenbart att det inte räcker.

Följ ämnen i artikeln