Nytt storavtal för fotbollförbundet och Elitfotboll dam

Publicerad 2018-05-04

Linköpings matcher sänds på damallsvenskan.tv som nu får mer resurser.

Svenska spel pumpar in 240 nya miljoner som huvudsponsor till Svenska fotbollförbundet under sex år.

Samtidigt gör spelbolaget en storsatsning på damfotboll med 145 miljoner i en rekordsatsning på Elitfotboll Dam.

– Historiskt, säger ordförande Annika Grälls i ett pressmeddelande.

Svenska spel har länge varit en storsponsor till svensk fotboll.

Och så kommer det förbli. Trots att spelmarknaden är på väg att omstöpas i grunden där internationella bolag får kliva in på den svenska marknaden har Svenska fotbollförbundet nu skrivit ett nytt sexårsavtal värt 240 miljoner kronor totalt, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

Samtidigt gör Svenska spel en riktad satsning på damfotboll som överträffar alla tidigare satsningar på svensk damelitfotboll.

”Bättre förutsättingar”

Svenska spel kommer fram till 2023 lägga 145 miljoner kronor på att sponsra Elitfotboll Dam.

– Historiskt! Det är det enskilt största avtalet för svensk damelitfotboll någonsin på 145 miljoner kronor. Genom förlängning av avtalet, samt en extra satsning på damfotbollen, med Svenska Spel har vi lyckats skapa bättre förutsättningar för klubbarna i Damallsvenskan och Elitettan. På både kort och lång sikt, säger Annika Grälls, ordförande i Elitfotboll Dam.

Pengarna ska bland annat gå till att stärka upp Damallsvenskan TV, en F19-serie och förstärka klubbarnas organisationer.