Knarkreklam för 100 miljoner stoppades

”En av de svåraste sakerna med det här...”

Publicerad 2019-01-22

Cannabisproducenten Acreage Holdings är beredd att betala motsvarande 100 miljoner kronor för att få göra reklam under Super Bowl.

Men tv-kanalen CBS säger nej.

– Vi tillåter inte reklam för cannabis, säger en talesperson till USA Today.

Super Bowl – finalen i NFL, högstaligan i amerikansk fotboll – ses av cirka 100 miljoner tittare runtom i världen. Och det är inte bara själva matchen som lockar, utan även de numera mytomspunna reklamfilmerna som rullas i samband med pauserna.

Vad de kostar?

Cirka 50 miljoner kronor – för 30 sekunders tv-tid.

Stoppas av tv-bolaget

I år har cannabisproducenten Acreage Holdings haft storslagna planer. De har producerat en 60 sekunder lång reklamfilm, som alltså skulle kosta 100 miljoner kronor.

Men nu har deras drömmar … gått upp i rök.

Tv-bolaget CBS sätter nämligen stopp.

– Vi tillåter inte reklam för cannabis, säger en talesperson till USA Today.

”En av de svåraste sakerna”

I reklamfilmen ville man visa tre personer som lider av olika åkommor som hävdar att deras hälsa förbättrats med hjälp av medicinsk marijuana.

Och trots att cannabis är lagligt i 33 av USA:s 50 delstater säger Acreages vd George Allen att han förstår CBS beslut.

– En av de svåraste sakerna med den här verksamheten är den tvetydighet vi opererar inom. Vi gör vårt bästa för att navigera i en komplex väv av delstatlig och federal politik, som till stora delar står i konflikt med varandra, säger Allen enligt Dagens Nyheter.

Årets Super Bowl spelas den 3 februari. LA Rams ställs mot New England Patriots.

Följ ämnen i artikeln