Älskade i somras – nu sviker fansen Blågult

avPetra Thorén

Hyllat och älskat i samband med sommarens fotbolls-VM.

Men när landslaget ska ta nya tag för att nå EM sviker publiken – bara 16 000 biljetter är sålda till måndagens match mot Turkiet.

– Det är klart att det är förvånande att det inte blivit ett större drag, säger Mikael Jiffer, marknads- och försäljningschef på Svenska fotbollförbundet.

I mars kom 48 134 till Friends Arena för att se Sverige möta Chile. I juni mot Danmark var siffran 41 558.

När det svenska laget, i stort sett samma lag som gjorde succé i sommarens VM, ska inleda sin resa mot EM 2020 sviktar publiken.

Under tisdagen passerades gränsen 16 000 sålda biljetter.

Svenska fotbollförbundets marknads- och försäljningschef Mikael Jiffer är bekymrad:

– Det är jättetufft och tråkigt, säger han.

Han ser flera faktorer bakom den låga siffran.

– Vår analys är att det beror på att det är en sen måndagsmatch, med avspark 20.45. Det är inte den bästa förutsättningen. Förra våren hade vi flera lördagsmatcher, de är lättare att sälja, säger han och fortsätter:

– Sedan har vi satt en felaktig prisbild. Vi jämförde den med Chilematchen i mars, då kom mer än 20 000 chilenska supportrar och nu har bara knappt 3 000 av andelen till de turkiska fansen sålts.

Foto: Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN

”Klart det är förvånande”

Svenska landslaget var framgångsrikt i VM, är du förvånad över det svaga intresset?

– Det är klart att det är förvånande att det inte blivit ett större drag. I somras och i våras var det ett fantastiskt drag kring VM-laget, svarar Mikael Jiffer.

Det går att köpa biljetter från 150 kronor och uppåt om man är medlem i supporterklubben. De dyraste biljetterna kostar 800 kronor.

Kan ni rea ut biljetter för att locka fler?

– Vi kan inte dumpa priserna, det vore orättvist mot de som redan köpt biljetter.

Vidtagit en rad åtgärder

Svenska fotbollförbundet har vidtagit en rad åtgärder för att försöka få upp publiksiffran och har flera pågående kampanjer tillsammans med sina samarbetspartners.

– Det finns en massa erbjudande överallt. Men det går inte särskilt bra. Vi har också löpande kontakt med de turkiska supportergrupperna i Sverige, men även bland de grupperna finns det ett mindre intresse.

Vidare tror man att tävlingsformatet spelar roll. Kunskapen om den nya tävlingsturneringen Nations League är låg och det finns ingen klar bild av att mötet med Turkiet är en tävlingsmatch som är viktig.

– Vi tror också det fortfarande inte framkommit tydligt att matchen mot Turkiet är en tävlingsmatch och en möjlighet att gå till EM 2020 vid sidan av det ordinarie EM-kvalet som börjar i mars 2019, säger Mikael Jiffer.

En åtgärd som kommer att påverka inramningen positivt är att man väljer att ha tredje etage på Friends Arena stängd, för att öka känslan av närvaro.

Inför tävlingsmatchen mot Turkiet reser det svenska landslaget till Österrike. En vänskapslandskamp väntar i Wien på torsdag.