En halv miljon fans följer 7-åringens karriär

Så har allt fler fotbollsungdomar blivit stjärnor internationellt

Publicerad 2019-11-22

  • Det sker just nu en en professionalisering av svensk ungdomsfotboll med utländska storlag, barnstjärnor som annonsplank och agenter som skuggar planerna med pengar för ögonen.
  • Men vem är idrotten till för när barnen förvandlas från huvudrollsinnehavare till konsumenter eller till och med produkter?
  • Det här är kampen om barnen.

I Sverige är barn som är duktiga i olika idrotter nu också på väg att bli stjärnor på sociala medier.

Det är samtidigt en utveckling som redan exploderat internationellt.

16-årige Xavi Simons följs av 2,1 miljoner och erbjöds en lön på tio miljoner kronor om året av FC Barcelona, 13-årige Rayane Bounida gör Nike-reklam tillsammans med Real Madrids Eden Hazard och sjuårige ”Blaze The Great” samlar en halv miljon följare på Instagram.

När Xavi Simons den 23 juli lämnade FC Barcelona för spel i franska Paris Saint-Germain hanterades det av många tidningar som en miljardaffär i den internationell seniorfotbollen. Skillnaden var att det här handlade om en 16-årig kille – men inte vilken yngling som helst.

Simons var det senaste juvelen från La Masias kända fotbollsakademi men till skillnad från föregångare som Leo Messi och Bojan Krkic har Simons växt upp i en ny tid där anläggningens väggar inte längre fungerat fullt ut som skydd som omvärlden.

– På min tid kände inte alla till dig om du var en talang. Men nu har han följare över hela världen. Vi får in dussintals meddelanden varje dag till den här killen från Ryssland, Abu Dhabi Kina..., sa förre elitspelaren Orlando Engelaar, som tidigare hjälpte till att sköta Simons marknadskontakter, till Fox Sports i november 2018.

Lindelöf närmast

För trots att nederländaren bara spelat ungdomsfotboll för Barça har han förvandlats till en fullt utvecklad fotbollsstjärna i sociala medier. Simons följarantal på 2,1 miljoner på Instagram överträffas bara av fem spelare i det Nederländska seniorlandslaget och är mer än någon svensk landslagsspelare har. Victor Nilsson Lindelöf är närmast av svenskarna med sina 1,5 miljoner.

När 16-åringen skrev på för PSG representerades han av stjärnagenten Mino Raiola och påstås i samma veva ha nobbat ett löneerbjudande från Barcelona värt över 10 miljoner kronor per säsong. Frågan är dock om det var varumärket eller fotbollstalangen de framförallt ville betala för?

I Xavi Simons ålder hade trots allt en spelare som Martin Ödegaard redan debuterat för Real Madrids a-lag. Simons tränar sin tur nu ”bara” i PSG:s U19-trupp och åsikterna om hans talang motsvarar uppmärksamheten går isär.

– Han är väldigt bra men hans popularitet beror till stor del på att han spelar i Barcelona och sociala medier... Han har stått i rampljuset, sa Orlando Engelaar 2018.

Gemensamt för nästan alla unga fenomen på sociala medier är också att de tillhör klubbar som redan är kända.

Varumärket påverkar

Birmingham Citys Lorenzo Greer är bara tio år men samlar nästan 1,5 miljoner följare till sina fotbollsklipp på Youtube och Anderlechts 13-åring Rayane Bounida samt Tottenhams Ramell Carter är så stora på Instagram att de gör Nike-reklam tillsammans med Real Madrids Eden Hazard respektive Liverpools Virgil Van Dijk.

Forskaren och varumärkesexperten Alan Seymour menar i en intervju med CNN också att kopplingen till just FC Barcelona, dit Xavi Simons kom som sexåring, har en stor del i ynglingens popularitet.

– Igenkänningen med varumärket och dess identitet från att han varit i Barcelona ger omgående en trovärdighet och ett värde för alla följare, säger Seymour.

I USA har samtidigt sjuårige (!) amerikanske fotbollsspelaren ”Blaze The Great” (@blaze_813) utan någon tydlig klubbkoppling redan en halv miljon följare på sitt Instagram-konto.

Vad tycker DU är bäst för barnen? Skriv din åsikt här.

  • 25 nov 2019

    Situationen belyser en stor utmaning för breddfotbollen: Alla är välkomna att bli tränare, oftast räcker det med att räcka upp handen. Problemet är att tränarrekryteringen sedan kommer att genomsyra hela verksamheten och påverka barnens utveckling. Det blir ofta kravlöst, både på och utanför planen. Vi glömmer bort att våra barn är observanta och intelligenta och samtidigt mycket skickliga på att både jämföra och mäta tränarens engagemang och gruppens utveckling. Då uppstår också missförstånd mellan spelare och tränare där det ambitiösa barnet ofta blir lidande.

    Benny
  • 25 nov 2019

    Så länge barnen själva är intresserat och vill satsa på fotboll, så är väl OK, en specialisering skall inte hindras av byråkratiska paragrafer, som sätter alla barn i ett förutbestämt mönster. barnen är olika i många avseende, barn som har talang och trivs i att visa detta, så skall man hjälpa dem att göra detta. Pappa till ett barn som pushar mig till bristningsgränsen.

    Habib Shili
  • 24 nov 2019

    Pel, klart det sker selektering i AIK och de kontaktar även spelare under säsong, men nu har de åtminstone flyttat åldersgränsen uppåt, vilket är sunt - mycket sunt. Bra där AIK Solna.

    Sims
  • 24 nov 2019

    Många bra tankar i artikeln. Mycket information som funnits tillgängligt sedan länge, men tål att upprepas och att klubbarna verkligen tar sitt ansvar. Barn och ungdomsidrott är för viktig för samhället i stort, den behövs för att alla barn ska få möjlighet och glädje att få röra på sig och ingå i en sund gemenskap.Låt oss kämpa för sunda klubbar och ideella krafter som bidrar. / fd flickfotbollsledare för F99 lag.

    F99
  • 24 nov 2019

    All heder till alla de klubbar som gått med på denna resa! Helt rätt väg att gå och rätt tänkt långsiktigt för barnen. Kul att se att Bollstanäs är med här - en vettig förening vi hade mkt utbyte med på den tiden jag själv var aktiv ledare med olika P99-lag. Hoppas detta sprider sig rejält!

    Leif

Allsvenska sillybrevet med Daniel Kristoffersson

Missa inga heta fotbollsnyheter – I detta nyhetsbrev ger Sportbladets Daniel Kristoffersson dig veckans hetaste nyheter, rykten och intervjuer från Allsvenskan.