”Det är där jag vill vara”

Publicerad 2016-04-30

Från kaos till succé – harmonisk Lindbäck stekhet inför GP-starten

Lindbäck kör GP för första gången sedan 2013.

Förra året: ett kaos utanför banan – men en succé innanför.

Nu har Antonio Lindbäck fått bitarna på plats och på lördag är han tillbaka där han själv anser sig höra hemma: i GP-serien.

– Det är där jag vill vara, säger speedwayföraren till Sportbladet.

Säsongen 2015 inleddes med två skilda ansikten för Antonio Lindbäck. På det personliga planet var det minst sagt motigt med rattfylla och ett överhängande hot om fängelse.

Detta var däremot ingenting som märktes av inne på Sannaheds oval i Kumla där den 30-årige speedwayföraren återigen körde som i fornstora dagar. Han dominerade i Indianerna och höjde sitt ingångssnitt från 1,386 upp till 2,016 när säsongen var avslutad.

När domen för rattfyllan väl föll i Falu tingsrätt – en månad med fotboja – var lättnaden stor. Antonio kunde dra ett streck över det som varit och gå vidare med sin succésäsong.

Bra vibbar

Innan årets slut hann dalmasen med att vinna VM-guld i lag, ta ett SM-silver och belönats med ett wildcard till GP-serien 2016.

Av naturliga skäl blåser det betydligt mer positiva vindar runt Antonio Lindbäck inför årets säsongstart.

– Det känns väldigt bra, det gör det, erkänner han men tillägger samtidigt:

– Sen ska man inte leva kvar i det som varit, utan det är ett nytt år nu med nya förväntningar och saker som kommer hända. Men det känns bra och så som säsongen har startat upp så är jag nöjd.

Foto: Bildbyrån

På lördag är han för första gången sedan 2013 tillbaka i speedwaysportens finrum – redo att ta sig an världseliten. Antonio Lindbäck medger att han innerligt ser fram emot VM-premiären i slovenska Krsko men vill inte sticka ut hakan när han pratar om sina egna förväntningar.

– Det ska bli kul även om det kommer bli tufft. Men det är inte en dans på rosor att vara med på VM, säger han och fortsätter:

– Men jag har en målsättning klar för mig och jag har redskap för att nå dit.

Och vad är den målsättningen?

– Det säger jag till alla – och det är väl för att vara lite safe – och det är att först och främst vara topp åtta. Sen jobbar vi därifrån.

”Ha stabilitet”

Men dina egna förväntningar på årets säsong måste ha höjts med tanke på kvittot du fick från i fjol?

– Absolut, jag har ju en målsättning som jag vill nå upp till och nu har jag möjligheten att ta nästa steg nu när jag är med i VM. Det är där jag vill vara. Sen så gäller det bara att ha samma stabilitet och se till att inte dippa för mycket.

Vilka tror du kommer göra upp om VM-titeln den här säsongen?

– Det där är lika svårt att avgöra som vilka som hamnar i toppen och botten i elitserien. I år är det väldigt tajt på GP:t. Bland topp 15 så ska alla förare kunna vara med i toppen. Det är svårt att säga vilka som kommer vara där.

2016 lär präglas av ett hektiskt körschema. Lindbäck kommer fajtas på flera håll och kanter. Förutom VM och elitserien, som har premiär den 3 maj, ska han köra i allsvenskan, danska och polska ligan och EM.

Lindbäck.

Medan det är en etablering som gäller i GP-sammanhang är det andra tongångar som råder på svensk mark. Efter tre silver på fem år är Antonio Lindbäck trött på hedersamma andraplatser.

– Jag har trott på Indianerna i alla år och kollar man på alla lagen i år så är det bara en sak vi satsar på och det är guld.

Så i år menar du det verkligen?

– Ja, alltså, jag menar det varje år, men har jag sagt guld tidigare år så menar jag det definitivt den här gången.

Stanna i Indianerna

Lindbäck går en intressant säsong till mötes även i elitserien. När det stod klart att hemmaklubben Masarna från Avesta – som han förra säsongen körde för i allsvenskan – tog klivet upp till högsta ligan tvingades han till ett val då han inte kan representera två lag från samma serie.

Kontraktssituationen var en faktor som gjorde att valet föll på att stanna kvar i Indianerna.

– Jag tycker att Masarna ska vara i elitserien och det är superkul att de är tillbaka.

– Men jag hade ju två år kvar för Indianerna. Jag känner till banan ut och in och jag trivs väldigt bra med att jobba med ledningen och alla förare så därför är jag fortfarande indian.

Daniel Andersson Bäckström, lagledaren i Indianerna, sa på upptaktsträffen att han räknar med att du höjer ditt snitt den här säsongen - trivs du med den pressen?

– Äh, jag tänker inte så mycket på det. Jag tänker mest på att jag vill leverera på toppnivå för Indianerna. Nu kommer jag köra ytterligare än liga och det är ju VM. Då vill jag prestera för min egen skull så den största pressen kommer nog från mig själv

De gör upp om VM-titeln

#108, Tai Woffinden, 25, England

VM-guld: 2013, 2015.

Vunna deltävlingar: 5.

Svensk klubb: Elit Vetlanda.

#45, Greg Hancock, 45, USA

VM-guld: 1997, 2011, 2014.

Vunna deltävlingar: 20.

Svensk klubb: Piraterna.

#3, Nicki Pedersen, 39, Danmark

VM-guld: 2003, 2007, 2008.

Vunna deltävlingar: 16.

Svensk klubb: Lejonen.

#88, Niels-Kristian Iversen, 34, Danmark

Vunna deltävlingar: 4.

Svensk klubb: Indianerna.

#69, Jason Doyle, 31, Australien

Vunna deltävlingar: 0.

Svensk klubb: Rospiggarna.

#55, Matej Zagar, 33, Slovenien

Vunna deltävlingar: 3.

Svensk klubb: Smederna.

#71, Maciej Janowski, 24, Polen

Vunna deltävlingar: 1.

Svensk klubb: Dackarna.

#23, Chris Holder, 28, Australien

VM-guld: 2012.

Vunna deltävlingar: 4.

Svensk klubb: Lejonen.

#25, Peter Kildemand, 26, Danmark

Vunna deltävlingar: 1.

Svensk klubb: Piraterna.

#100, Andreas Jonsson, 35, Sverige

Vunna deltävlingar: 9.

Svensk klubb: Rospiggarna.

#37, Chris Harris, 33, England

Vunna deltävlingar: 1.

Svensk klubb: Nej.

#33, Jaroslaw Hampel, 33, Polen

Vunna deltävlingar: 6.

Svensk klubb: Elit Vetlanda.

#95, Bartosz Zmarzlik, 21, Polen

Vunna deltävlingar: 1.

Svensk klubb: Elit Vetlanda.

#777, Piotr Pawlicki, 21, Polen

Vunna deltävlingar: 0.

Svensk klubb: Piraterna.

#85, Antonio Lindbäck, 30, Sverige

Vunna deltävlingar: 2.

Svensk klubb: Indianerna.

Fotnot: Fredrik Lindgren är förste reserv och ersätter skadade Jaroslaw Hampel i VM-premiären. Denis Stojs får chansen som wild card-förare.

Årets deltävlingar:

30 april: Krsko, Slovenien.

14 maj: Warszawa, Polen.

11 juni: Horsens, Danmark.

25 juni: Prag, Tjeckien.

9 juli: Cardiff, Wales.

13 augusti: Målilla, Sverige.

27 augusti: Gorzow, Polen.

10 september: Teterow, Tyskland.

24 september: Stockholm, Sverige.

1 oktober: Torun, Polen.

22 oktober: Melbourne, Australien.

Följ ämnen i artikeln