”Målet är att bli den bästa föraren i världen”

Publicerad 2018-11-23

I morgon tar hans F1-karriär slut.

Efter 17 år.

Då inleds jakten på att bli historisk.

– Mitt mål är att bli den bästa föraren i världen, säger Fernando Alonso.

Han kom till F1 under sitt 20:e levnadsår och körde en säsong för Minardi utan att göra något större väsen av sig. Därefter väntade ett år som testförare innan Fernando Alonso återvände med besked.

Tillsammans med Renault vann han lopp och 2005 petade de ner Michael Schumacher och Ferrari från den tron de suttit på i fem säsonger.

– När jag debuterade dominerade Michael sporten. jag satt i en go-kart och han vann, jag körde lägre formelklasser och han vann. Plötsligt tävlade vi mot varandra, hjul mot hjul, säger Fernando Alonso när han väljer sin tuffaste motståndare inför årets säsongsfinal.

– Fajterna mot Michael var något speciellt och det var väldigt känslosamt.

Avslutet en ny början

Morgondagens lopp i F1 ska vara spanjorens sista. Efter 17 år i F1, där de tre senaste säsongerna mest handlat om att ratta runt en underlägsen McLaren med ständiga problem, har han bestämt sig för att lämna racingens kungaklass.

Han vill slåss om segrar. Han vill bevisa att han är tidernas bästa förare.

Därför gör han en stor satsning med McLaren för att vinna Indy 500 2019.

Lyckas han med det tar han också motorsportens Grand Slam - och det har bara en förare gjort tidigare.

Ikonen Graham Hill lyckades vinna de tre stora loppen när han var bäst i Le Mans 24-timmarslopp 1972.

– Mitt mål är att bli den bästa föraren i världen, den mest kompletta föraren och för att lyckas med det måste du vinna olika mästerskap i olika bilar och vid olika tillfällen, berättade Fernando Alonso när fansen ställde frågor på Instagram tidigare i år.

Vill ta en grand slam

Spanjoren vann Monacos GP 2006 och 2007, han Le Mans 24-timmarslopp tidigare i år och 2019 är målsättningen att vinna Indy 500. En tävling som han ledde i 27 varv 2017 när hans motor gav upp.

– Jag har under en längre period varit tydlig med att mitt mål är att vinna grand slam, förklarade Alonso när satsningen för 2019 presenterades.

– Jag hade en fantastisk upplevelse i Indy 2017 och djupt inne i mitt hjärta har jag hela tiden vetat att jag vill tillbaka. Men det är ett väldigt tufft race och vi möter flera av världens bästa förare.

Har ska även köra ett par lopp i WEC (långlopps-VM) 2019 och avsluta det samarbetet med Toyota. Vad som händer sedan är inte klart, men 37-årige Alonso kan inte lova att hans karriär i F1 är över.

– Jag har inte stängt den dörren helt, erkänner han under presskonferensen inför Abu Dhabis GP.

– Under 2019 ska jag lägga till några saker i min kalender, men för 2020 har jag ingenting planerat. Jag älskar Formel 1 och kanske kommer jag tillbaka, som förare eller som delegat för det internationella bilsportförbundet.

Men först ska han vinna racingens grand slam.

Fernando Alonsos tid i F1 2001 - 2018

2001 - han debuterade för Minardi i Australiens GP. Då var han 19 år och slutade på plats 12.

Han tog ingen VM-poäng den säsongen, men flyttade vidare till Renault där han var testförare ett år innan han fick en ordinarie plats år 2003.

2003 - Den 23 mars tog han sin första pole position - i Malaysia. Det var i hans 19:e F1-lopp. Fem månader senare, i hans 30:e F1-lopp tog han sin första seger. I Ungerns GP den 24 augusti 2003.

2005 - Fernando Alonso och Renault petade ner dominanterna Ferrari och Michael Schumacher från VM-tronen. 24-åringen blev den yngsta världsmästaren i historien, ett rekord som höll sig till dess att Lewis Hamilton vann VM 2008.

2006 - Fernando Alonso blev den första spanjoren att vinna på hemmaplan, i Barcelona. Han lyckades dessutom försvara sin VM-titel.

Fernando Alonso världsmästare 2005

2007 - Som regerande världsmästare kom Fernando Alonso till McLaren där han blev teamkollega med debutanten Lewis Hamilton. Teamchef Ron Dennis lovade Alonso att han skulle vara etta i teamet, så blev det inte. De båda förarna slogs om VM-titeln och inledde ett infekterat stallbråk där de bland annat kolliderade under ett depåstopp i Ungern och en förbannad Alonso hotade med att vittna mot sitt team som tagit emot konfidentiella papper från en av Ferraris medarbetare.

När Alonso bett om ursäkt till sitt team och lovat att dra tillbaka anklagelserna var det för sent. Säsongens alla konflikter ledde till att Ferrari och Kimi Räikkönen vann VM-titeln med en enda poäng.

2008 - Alonso återvände till Renault, men det är crashgate vi minns. Den skandalen skakade F1. I premiären av Singapores GP beordrade Renaults chefer Nelson Piquet att köra in i muren för att tvinga fram en säkerhetsbil, då hade Alonso varit i depå och kunde dra fördel av taktiken och vinna loppet. När detta avslöjades stängdes två av Renaults högsta chefer av från F1.

Fernando Alonso i tårar efter segern i Valencia 2012.

2010 - Fernando Alonso hämtades till Ferrari för att vinna VM-titeln, och han inledde med att vinna redan i sitt första lopp för teamet sedan Red Bulls Sebastian Vettel fått punktering. Under hans fem säsonger hos Ferrari blev det som bäst tre andraplatser i VM.

2012 - Han vann på hemmaplan, i Valencia, för Ferrari. Han startade loppet från ruta elva, passerade Nico Hülkenberg, Pastror Maldonado och Michael Schumacher rätt kvickt. En magisk omkörning av Romain Grosjean gav honom plats två och när Sebastian Vettel tvingades bryta tog han sin första seger på hemmaplan sedan 2006. Det var nästintill en perfekt säsong för Alonso. När året startade var bilen nästan en sekund långsammare än sina konkurrenter och varken Alonso eller Felipe Massa kvalade in till Q3 i premiären i Melbourne. I säsongens sista lopp slutade han tvåa i Brasilien, men det räckte inte Sebastian Vettel vann titeln med tre poäng.
Hade Alonso inte blivit träffad av Romain Grosjean under det första varvet på Spa, eller gjort en miss i Japan hade han tagit sin tredje VM-titel.

Fernando Alonsos sista seger i F1 - hemma i spanska Barcelona 2013

2013 - Om någon hade sagt att segern i Spanien 2013 skulle vara Alonsos sista seger i F1 hade den personen antagligen blivit rejält utskrattad. Den här dagen körde Fernando Alonso som en mästare.
När Alonso, som startade från plats fem, körde om Kimi Räikkönen och Lewis Hamilton i kurva tre och sedan lyckades ta sig förbi både Sebastian Vettel och Nico Rosberg tack vare en strategi med fyra depåstopp gjorde han en heroisk insats.
Det gav honom hans sista seger i F1.

2015 - Fernando Alonso anslöt till McLaren-Honda för att vinna VM, men satsningen har varit allt annat än lyckad. Bilden där han - efter ännu ett motorhaveri - sitter i en solstol vid sidan av banan under kvalet till Australiens GP var en av årets absolut roligaste.

Även om sejouren hos McLaren har varit allt annat än framgångsrik har han testat en del på andra arenor, 2017 ledde han Indy 500 i 27 varv innan motorn ironiskt nog lade av och 2018 vann han 24-timmasloppet i LeMans.

Fernando Alonso firar segern i LeMans tillsammans med Sebastien Buemi och Kazuki Nakajima.

2018 - Efter 17 år och 312 F1-lopp, 32 segrar och 22 pole positions lämnar Fernando Alonso F1. Han har tävlat för Minardi, Renault, McLaren och Ferrari.

37-åringen lämnar sporten som en av de största F1-förarna i historien.

2019 - Hans nya målsättning är att vinna motorsportens Grand Slam, Monaco GP i F1, Le Mans 24-timmars lopp och den amerikanska klassikern Indy 500. Det har bara Graham Hill lyckats med tidigare, Alonso har vunnit två av tre lopp och satsar på att vinna det återstående, Indy 500, med McLaren om ungefär ett halvår.

Motorlistan

1) Fernando Alonso

Efter 17 säsonger är det över. Fernando Alonso lämnar F1 - men kommer han tillbaka?

– Jag är rätt säker på att han kommer tillbaka. Därför tror jag att vi ser honom här igen, säger Sebastian Vettel med ett leende.

2) Johan Kristoffersson

VM i rallycross avslutas i Sydafrika i morgon. Svensken har redan säkrat VM-titeln, men kan ta sin elfte delseger på 12 tävlingar. Årets VM-dominant - alla kategorier.

3) Sebastien Ogier

Fransmannen vann sin sjätte VM-titel i rally. Imponerande.

4) Robert Kubica

Åtta år efter den svåra rallyolyckan gör han comeback i F1. Kubica kör för Williams , intill debutanten Georg Russell, 2019.

5) Mick Schumacher

Europamästaren i Formel 3 kör Race of Champions, han kör i team med Sebastian Vettel. Vettel och Michael Schumacher var ett väldigt framgångsrikt par i tävlingen och det lär bli känslosamt när Mick tar över efter pappa.

6) Marcus Ericsson

Kör han sitt sista F1-lopp i morgon? Efter fem år i F1 flyttar han till USA och IndyCar.

7) Sophia Flörsch

Tyskan som kraschade otäckt under VM-finalen i F3 jobbar nu för att komma tillbaka.

– Jag överlevde den elva timmar långa operationen och nu hoppas jag att det går framåt, säger hon.

8) Tatiana Calderon

Efter årets premiär av Formula E i Saudiarabien är det dags för tester och eftersom det nyligen blivit tillåtet för kvinnor att köra bil i Saudiarabien gör Formula E en satsning på just tjejer. Calderon, som nyligen testade en F1:a för Sauber, är en av sju damer som kör testerna.

9) Yvan Müller

Thed Björk får den fyrfadige världsmästaren som teamkollega i WTCR nästa år.

10) Joel Eriksson

Tog en andraplats VM i Formel 3 och gjorde en bra avslutning på säsongen.

Motorstopp

Haas

F1-teamet protesterar mot Force India. Anledningen är att det amerikanska teamet inte anser att Racing Point Force India har rätt till några prispengar. Force India gick i konkurs i somras, återuppstod med nya ägare som ett nytt team och enligt reglerna måste ett team ha byggt bilen själv och sett nytt team vänta i två år för att få prispengar. Haas som debuterade 2016 får sin första ersättning av F1 i år.