”Beslutet ger hopp om juste framtid i en smutskastad sport”

Hamilton gav i helgen tillbaka tredjeplatsen till Bottas – trots Mercedes stallorder.

Vem ska egentligen prioriteras?

Egot eller teamet?

Och vems ego är det i så fall som ska premieras?

Är det chefens, mästarens, nykomlingens?

Hur du än vrider och vänder på frågeställningen efter Ungerns GP blir frågorna bara fler och svaren blir både färre och mindre logiska. Formel 1 är något så komplicerat som en lagsport och en individuell sport i ett. Det är ett mästerskap där en förare blir världsmästare och det team som vinner förartiteln får stora rubriker och reklam du knappt kan möta i pengar.

Det är också ett mästerskap där det bästa teamet säkrar astronomiska summor till nästa säsong och där ägarna (i många fall tillverkarna) vill vara framgångsrika för att sälja fler bilar.

Samtidigt är det sällan någon mer än teamcheferna som bryr sig om att vinna märkes-VM. Ingen av de 20 förarna på gridden har som mål att vinna konstruktörsmästerskapet – men alla är övertygade om att just han kan vinna förar-VM om bilen är tillräckligt bra.

Det är en anledning till att sporten blir så oerhört komplex. Som förare är du aldrig bättre än det material du har och du kan heller inte jämföra dig med någon än din teamkollega. Det är honom du ska samarbeta med för att ta teamet framåt, men också den föraren som du måste slå för att överleva i världens tuffaste racingmästerskap.

Det gör att den interna kampen går över allt annat. Det gör att förare skriker över radion om att få ta sig förbi en teamkollega som de anser är långsammare och att de också i många fall vägrar att släppa förbi sin kollega – fast de får order om det.

Är någonting unikt

Därför väckte Mercedes stallorder där Valtteri Bottas fick order om att släppa förbi Lewis Hamilton så att denne kunde köra om Ferraris båda bilar inget större intresse. Han ligger trots allt tvåa i VM och så har team agerat i alla tider.

Men det faktum att Hamilton höll sig till dealen och gav tillbaka tredjeplatsen till Bottas när han inte kom om någon av sina konkurrenter är däremot någonting unikt.

Hamilton förlorade tre poäng. Vill det sig riktigt illa kan han ha förlorat VM-titeln just där och just då. Hans avstånd till VM-ledande Sebastian Vettel ökade och hans försprång på VM-trean – teamkollegan Bottas – minskade.

”Beslut jag tog med hjärtat”

Ändå tog han beslutet att bromsa in och hålla sig till dealen. Det hade han aldrig gjort för ett, två eller tre år sedan när teamkollegan hette Nico Rosberg.
– Det var ett beslut jag tog med hjärtat, säger Hamilton.
Det var också ett beslut för laget, för Mercedes som framstår som ett team med sunda värderingar.
Men framför allt var det ett beslut för F1, för att det finns en juste framtid i en sport som kantats av spionskandaler, smutskastning och häftiga stallkonflikter.

Se fler höjdpunkter på Viasatsport och matcherna i sin helhet på Viaplay.