Laurén: ”Helt plötsligt betyder man ingenting”

Publicerad 2018-11-17

Mikaela Laurén berättade i går för Sportbladet om sorgen efter den avslutade karriären.

Under lördagen gästade hon Nyhetsmorgon där hon tryckte på sponsorernas ansvar.

– Helt plötsligt betyder man ingenting längre, säger hon i TV4.

I somras gjorde Mikaela Laurén sin sista proffsmatch som boxare när hon vann mot Eva Bajic.

Kort därefter var karriären över – och en stor tomhet och sorg tog över.

– Just nu är det otroligt tufft, det känns inte som det finns något ljus i tunneln, allt är för jävligt när det inte finns något riktigt konkret att kämpa för, sa Laurén till Sportbladet under fredagen, fyra månader efter sista kampen.

Hon berättade om den ekonomiska press som finns hos idrottare som hela karriären kämpat för att få ihop nog för att klara sig.

– Nu har jag inte hoppet om att dra in riktigt stora match- och sponsorpengar. Man får en inre stress, att jag måste klara mig ekonomiskt också. Jag vill bli förälder och då måste jag ha en trygg inkomst.

Vill se sponsorer ta större ansvar

Under lördagen gästade hon Nyhetsmorgon tillsammans med ex-världsmästaren i brottning, Martin Lidberg. Han jobbar på ett bemanningsföretag med inriktning på att hjälpa just idrottare att växla spår i karriären och har nu haft kontakt med Laurén.

Laurén och Lidberg berättar i Nyhetsmorgon om tuffa tiden

Lidberg menar att företag och sponsorer har ett stort ansvar att vara till hjälp.

– Alla finns där, sponsorer och så vidare, när man är på topp. Men när man slutar så står man där väldigt ensam. Här tycker vi så klart att företag och sponsorer ska ta mycket mer ansvar. Det här är ofta stora profiler som man förknippar med företagen, så varför inte. De är fortfarande stora namn, ta in dem i organisationen och utbilda dem.

Laurén håller med:

– Alla sponsorer man haft i stort sett skiter i en för att man inte är den här aktiva stjärnan längre. Helt plötsligt betyder man ingenting längre, och då önskar man att de här större bolagen kanske skulle vilja ha in en och vara ambassadör för dem och hjälpa till på olika sätt, på mässor och med att utveckla olika produkter.