von Eckermann svarar på utsläppskritiken

Publicerad 2023-06-19

Ridsportseliten kritiseras för sitt långa resande.

Nu svarar svenske ryttarstjärnan Henrik von Eckermann.

– Jag tror inte att vi med våra hästar är några miljöbovar, säger han till Sportbladet.

Det är 20 grader och duggregn i luften när Henrik von Eckermann äntrar banan på sin häst King Edward på Stockholms stadion för andra gången på söndagen.

Det är omhoppning och den svenske stjärnan är sist ut. På de välfyllda läktarna sitter publiken koncentrerat i sina nyinköpta regnponchos och VIP-gästerna i det stora vita tältet på ena kortsidan lägger undan besticken för en stund och tittar de med.

– Heja Henrik, heja, hörs det från ett gäng gälla barnröster innan världsettan sätter fart.

Det är Global Champions Tour – hopptävlingen med de sjusiffriga prispengarna och några av de främsta ryttarna och hästarna i världen – som lockat åskådarna till den 111 år gamla arenan.

Stockholm är tävlingens sjunde stopp av sammanlagt sexton under året. Orterna är spridda över hela världen från Doha i Qatar till Prag i Tjeckien – något som har ifrågasatts.

Henrik von Eckermann.

”Klart att det inte är bra ”

I våras undersökte tidningen Ridsport det långa resandets påverkan på klimatet. Uppskattningsvis ska transporterna för en häst som åker med till samtliga sexton tävlingshelger på Global Champions Tour motsvara omkring 62 ton i koldioxidutsläpp.

Det likställs med cirka 187 kvadratmeter smält is i Arktis.

– Det är klart att det inte är bra, säger Malin Baryard-Johnsson, när Sportbladet frågar henne om siffrorna.

– Man kan ju tycka att det kan läggas tävlingar lite närmare, absolut. Samtidigt så vill man ju att sporten ska vara global såklart. Det får inte bli för centrerat för då ger man inte andra länder möjligheter. Vi försöker tänka på att samåka när vi reser. Att man inte lämnar Sverige med fem olika lastbilar utan att man åker i samma och att man gör så gott man kan. Samtidigt är det vårt jobb att tävla så det är svårt att undvika.

Malin Baryard-Johnsson.

”Inga miljöbovar”

Henrik von Eckermann har ställt upp i alla tävlingar hittills den här GCT-säsongen, utom i Cannes. Han säger att han inte har läst om uppskattningen över utsläppssiffrorna.

– Jag vet bara att det var en diskussion att vi flög med hästarna, säger han till Sportbladet.

– Men ärligt talat, räknar man flygplanen som flyger med hästar och går in och kollar på en sån där flight radar, så tror jag inte att vi med våra hästar är några miljöbovar. Det tror jag inte. Men som sagt, jag är inte expert i det där ämnet.

Men kan man göra någonting för att minimera utsläppen?

– Självklart, vi samåker ju till tävlingar och jag är en person som hatar när det ligger skräp omkring och går och plockar upp saker. Men just att vi skulle vara miljöbovar för att vi flyger med våra hästar två-tre gånger om året... det vet jag inte. Men som sagt, jag är ingen expert på det.

– I slutändan är det inte vi som arrangerar tävlingarna. Vi är också beroende av arrangörerna. Jag vet inte vad man behöver eller inte behöver som arrangör. Sponsorer och allt det är. Men som sagt, när vi åker till de här ställena försöker vi alltid samåka, och göra så bra vi kan. Men det finns en gräns för vad vi kan göra.

Rullar vidare – Paris nästa

Tillbaka till Stockholms stadion där Henrik von Eckermann och King Edward flyger över hindren och kommer i mål – sex hundradelar före Irlands Shane Breen.

Publiken – som hållit andan i över en minut – exploderar i vilt jubel.

von Eckermann vinner på hemmaplan och tar flera ärevarv runt banan. Han lyfter på hjälmen och tackar publiken en sista gång innan det är dags att lämna.

Nu ska han hem till Nederländerna. Nästa helg bär det av igen med ett nytt grand prix på touren, i Paris.

Sportbladet har sökt Global Champions Tours grundare Jan Tops med frågor om koldioxidutsläppen