Här bryter Sverige mot reglerna enligt Fis: ”En markering”

Uppdaterad 2019-02-11 | Publicerad 2018-11-29

LILLEHAMMER. Ett sponsorbråk har blossat upp inför världscupen i Lillehammer.

Både de norska och svenska skidstjärnorna tränade med västar på vilka en sponsorlogga var övertejpad.

Men efter påtryckningar från Fis, Internationella skidförbundet, backade Sverige under torsdag kväll.

– Det var en markering från vår sida, säger Johan Sares, marknadschef på Svenska skidförbundet.

Världscupens cirkus har kommit till Lillehammer i Norge. En minitour över tre dagar väntar skidåkarna.

Men inför starten har ett bråk blossat upp. På ena sidan toppnationer som Sverige och Norge. På andra sidan Fis, Internationella skidförbundet.

Detta efter ett västbråk.

Testade banorna

Under torsdagen var åkarna ute och tränade och kände på banorna på skidstadion i Lillehammer. Som alltid iklädda västar som fungerar som en ackreditering för att komma ut på skidspåren i samband med träning och tävling.

Även ledare och vallare har liknande västar, som gäller för hela säsongen.

På de ursprungliga västarna finns en sponsorlogga på bröstet tillhörande Coop som är sponsor för världscupen. Loggan syntes dock inte till på västarna som satt på Sveriges och Norges åkare och ledare.

När Sportbladet mötte landslagschefen Rikard Grip på skidstadion i Lillehammer berättade han att de hade agerat och använt tejp för att täcka loggan.

– Vi har tejpat över den, säger Sveriges landslagschef Rikard Grip.

Så det är en aktiv handling ni gjort?

– Ja, absolut. Det är en marknadsfråga och handlar om rättigheter, säger Grip.

Ett avtalsbråk mellan Fis och nationsförbunden ligger bakom.

Enligt Johan Sares, marknadschef på Svenska skidförbundet, har Fis sålt en yta på västen som de inte har rättigheter till.

– Det är en markering för vi tycker inte att det är okej att sälja exponering på ytor som man inte har rätt till. Vi följer regelverk på deras tävlingar och de bör också titta över detta och inte ta åt sig en rättighet, säger Johan Sares.

Vem äger rättigheten?

– Enligt regelverket är det ingen som har rättigheten till den ytan. Det är inget mot Coop, men när man säljer en yta som ska sitta på våra utövare till ett bolag som man bedömer konkurrerar med två av våra större sponsorer finns det skäl att markera, säger Johan Sares.

”Detta är en manipulation”

Jürg Capol, marknadschef på Fis, ser konflikten på ett annat sätt.

– Jag vill säga att detta är manipulation. Om alla gör vad de vill blir det mer okontrollerat, så säkerhet är viktigt. Om åkare kör i spåren eller på stadion på officiell träningstid måste de använda ackreditering, säger han till NRK.

Enligt Jürg Capol kommer Fis jury att se över fallet, och menar att situationen kan landa i bestraffning i form av böter. Under träningen var Pierre Mignerey, tävlingsdirektör på Fis, ute bland de aktiva och tog bilder.

Livsmedelsjätten har sedan tidigare en stökig historia mot Norges skidförbund. Coops talesperson Björn Takle Friis hoppas att det norska förbundet straffas efter det senaste initiativet, uppger han för NRK.

– De säger att det får konsekvenser, och det förväntar vi att det blir. Fis säger att de aldrig varit med om något liknande, säger han.

Johan Sares tror dock inte på eventuella straff för svensk del.

– Jag skulle gärna veta vad det skulle kunna bli för straff.... Det är inget vi skräms av, säger han.

Enligt norska VG meddelade dock Pierre Mignerey senare på torsdagen att nationerna som tejpat för loggorna, Sverige, Norge och Tyskland inte kommer att straffas.

Enligt tidningen ska de berörda landslagen också ta bort tejpen i väntan på en kompromisslösning från Fis.

Något som den svenska landslagschefen Rikard Grip bekräftar för Sportbladet.

– Det stämmer, meddelar han.

 
LÄS MER: Vinterstudion 2018/2019 - stor guide med alla tider

LÄS MER: Världscupen i längdskidor – stor guide. lopp för lopp

LÄS MER: Skid-VM i Seefeld 2019 – allt om mästerskapet

LÄS MER: Allt om skidor – allt du behöver veta om säsongen 2018/2019

 

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.