Landslagets svar till Wikegård: ”Trångsynt”

Publicerad 2015-02-10

Svarar efter kritiken: ”Kul att vi kan provocera någon”

I mitten poserar Maria PH, Marcus Hellner och Frida Hansdotter i sina hamburgar-dräkter.

VAIL. Niklas Wikegård kritiserade skidförbundets sponsoravtal med McDonald’s.

Nu svarar alpina landslaget.

– Det är väl skitkul att vi står där i hamburgerkläder och kan provocera någon, säger Frida Hansdotter.

Snabbmatskedjan McDonald’s sponsrar svenska skidförbundet sedan en tid tillbaka. Avtalet har tidigare fått kritik från norskt håll och nu har även Niklas Wikegård slängt sig in i debatten.

– Det spelar ingen roll vad folk säger om att det finns bra mat där. Det är en snabbmatskedja. Visst, jag trycker också en burgare då och då, men generellt sett måste man vara extremt rädd om sitt varumärke. Skidlandslagen står för friskvård, hälsa träning, gott uppförande. Det är pigga, härliga tjejer och killar, säger han i sin videoblogg på TV4.

”Trångsynt”

Nu svarar det svenska alpina landslaget på kritiken.

– Vi är väldigt stolta över samarbetet och det är en väldigt bra samarbetspartner. De är en aktiv partner som gör väldigt mycket för svensk skidåkning. Det de säger om att det är hamburgare och stripps, det är det absolut, men de har 400 rätter där man kan välja att äta morötter och dricka vatten om man vill. Sedan är det 430 000 besökare i restaurangerna varje dag vilket gör att vi syns mycket. Så totalt sett är jag jättenöjd, säger landslagschefen Ville Bylin.

Förstår du kritiken?

– Alltså förstår, om man inte är påläst är det klart att man kan göra det. Men då kan man börja titta på allting. Alla har samarbetspartners som har saker som kanske inte är 100 procentigt. Jag kan tycka att man är lite trångsynt om man bara stirra sig blind på det som jag kan tycka att man gjorde här.

”Har inte all bakgrund”

Även åkarna är nöjda med samarbetet.

– Jag känner att McDonald's dels är en väldigt bra arbetsgivare för många unga. Sedan beror det helt på vad man väljer att äta. Man kan välja hälsosamma alternativ också så det är helt upp till en själv vad man väljer, säger Maria Pietilä Holmner och fortsätter:

– Jag kan förstå att det inte är det idrott associeras till och jag kanske väljer inte att äta en hamburgare som uppladdning inför VM. Men jag går dit också. Just det här att man kan välja vad man vill äta och att de har koll på vad de serverar är bra. Jag tror kanske att den här diskussionen blossar upp för att man inte har all bakgrund.

Tillsammans med ”PH” gör Frida Hansdotter reklam för McDonald’s iklädd en one piece med hamburgare på.

– McDonald's gör mycket bra också. De har bra kött i hamburgare och de har allt i menyerna. Du kan köpa en bra sallad eller en wrap, du behöver inte köpa en hamburgare om du tycker att det är onyttigt. Det är ett kul samarbete och de här reklamerna, det är väl skitkul att vi står där i hamburgarkläder och kan provocera någon, säger hon.