Pontus Tidemand satsar på Rally Sweden 2019

WRC-premiären i Monte Carlo - en bisak

Uppdaterad 2019-02-08 | Publicerad 2019-01-26

Pontus Tidemand kör för erfarenhet i Rally Monte Carlo - ska prestera i Rally Sweden 2019

Målet är att vinna VM-titeln i rally.
Men vägen dit är lång.
Den startar med helgens premiär i Monte Carlo och fortsätter i Rally Sweden - där Pontus Tidemans måste prestera för att drömmen ska leva vidare.

Efter fyra säsonger och en VM-titel i WRC2 har Pontus Tidemand äntligen fått chansen i WRC, rally-VM:s tyngsta klass. Men det är en möjlighet som kräver att han presterar och det redan i sin andra tävling.

Annars kan det bli den sista.
Han har skrivit ett kontrakt med M-Sport och Ford som ger honom två lopp, premiären i Monte Carlo och Rally Sweden.
– Vi har inte testat speciellt mycket utan VM-premiären är som ett test för mig. Jag ska ta med mig så mycket kunskap som möjligt för att kunna trycka på i Sverige. Då ska jag ta i och ligga på max, det gör jag inte den här helgen, säger Pontus Tidemand.
Han har inlett årets första VM-deltävling med en mogen körning, men på den sjätte specialsträckan tvingades han bryta när ett stag gick sönder.

– Vi genade lite och något slog i vänster fram och ett stag gick sönder, säger Pontus TIdemand.

Pontus Tidemand satsar på Rally Sweden 2019

Men det är helt enligt planen.
Han och nye kartläsaren Ola Flöne jobbar mot Rally Sweden 2019 - tävlingen då han ska prestera för att säkra en bra framtid.

– Att få erfarenheten med bilen är allt som spelar roll och känslan blir bara bättre och bättre nu när vi låter det ta den tid det behöver. Strategin blir densamma resten av helgen, säger Tidemand som startade om i dag.

Han kommer att köra med huvudet och testa bilens gränser. Allt för att komma så väl förberedd till nästa deltävling, den som avgörs hemma i Värmland.

– Det är planen. Jag har ju en baktanke och hoppas på att få köra fler VM-deltävlingar efter detta, förklarar Pontus Tidemand.

– Den stora skillnaden mot tidigare år då jag kört i den lättare klassen är aerodynamiken, den fanns inte på R5:an. Den här bilen är mer lättkörd men det går betydligt snabbare vilket gör att jag också måste reagera betydligt snabbare. Det finns inga marginaler i WRC och det är väldigt viktigt för mig att jag får den här tävlingen så att jag kan lära känna teamet och bilen.
För om tre veckor väntar Värmland och Rally Sweden på Sveriges bästa rallyförare.
Och då behöver han prestera - för att drömmen ska leva vidare.

Annas Motor - veckans snackisar 26 januari

Pole position

Sebastien Ogier

Han byter team, men inte ens det tycks hindra fransmannen. Den regerande mästaren leder VM-premiären i rally efter den andra dagen. Fjolårets VM-tvåa Thierry Neuville två sekunder efter honom.

2) Mick Schumacher
Han verkar ha fått en plats på motorvägen till F1. Michael Schumachers son tillhör nu Ferraris

förarakademi och blir han sämst sexa i Formula 2 har han den superlicens som krävs för att köra F1 2020. Det pratas också om att han diskuterar ett samarbete med en ny manager, Nicholas Todt som är son till Jean Todt och har tagit Charles Leclerc till en förarplats hos Ferrari.

3) Johan Kristoffersson
Förra helgen vann han nationstävlingen i Race of Champions. I helgen är det premiär i SM han ska köra full säsong i trimmat 4wd. 108 ekipage kommer till start i Bergslagsrallyt.

4) Pontus Tidemand
Han blev stående på SS6 av VM-premiären, men målsättningen är att skaffa sig så mycket erfarenheter under helgen i Moten Carlo att han kan satsa allt i Rally Sweden 2019.

5) IndyCar
Intresset är enormt och nu är det klart att mästerskapet sänds i Sverige. På Viasat Motor och Viaplay. Säsongen startar den 10 mars.

6) 69
Det numret tillhör Nicky Hayden och kommer aldrig mer att användas i motoGP. Amerikanen omkom 2017 sedan han blivit påkörd under en cykeltur. Han hade startnummer 69 när han vann VM-titeln 2006 och kommer att hyllas i sambans med VM-deltävlingen i Austin den 12-14 april 2019.

7) 18 februari
Då startar de första F1-testerna i Barcelona och både Sauber och Red Bull visar sina bilar för publiken för första gången. Redan tidigare är det klart att Toro Rosso är första team ut med att presentera bilen, den 11 februari.

8) Mikaela Åhlin-Kottulinsky

2018 blev hon första kvinna att vinna ett lopp i STCC och 2019 fortsätter hon i mästerskapet. Hon har förlängt kontraktet med PWR Racing. Teamet har haft en kvinnlig förare varje säsong sedan 2014.

9) Linus Lundqvist
Han är på plats i Daytona för det klassiska 24-timmarsloppet. På startlinjen finns även Fernando Alonso, men i en annan klass och han lär varva svensken under loppet.

10) Guan Yu Zhou

Den 19-årige kinesen lämnar Ferraris förarakademi för att bli test- och utvecklingsförare hos Renault

Motorstopp

VM-speedway i Australien
Det blir ingen VM-final där i år heller. Arrangörerna tvingas skjuta upp planerna därmed är de sista VM-deltävlingen 2019 Torun den 5 oktober.