Racingpanelen: F1 vs Indy car – vad är bäst?

Publicerad 2019-06-28

Österrike GP en säsong när Mercedes dominerar F1.

Är det värt att följa?

Absolut. Racingpanelen svarar på frågan om varför du ska fortsätta titta på F1 och på vad som är bäst, IndyCar eller F1?

1) Österrike GP, ett av årets kortaste varv. Vad kommer att avgöra den här helgen och vem ser du som vinnare?

Anna Andersson: Däcken naturligtvis, det har de varit under hela säsongen och det enda teamet som verkar ha hittat rätt fönster att arbeta ed är Mercedes. Men vid sidan av det har kvalet en avgörande betydelse, varvet är kort vilket gör att det är otroligt jämnt mellan förarna och det finns inget utrymme för misstag. Det är viktigt att inte hamna i trafik utan att få ett fritt varv under kvalet och under racet gör det korta varvet att det ofta blir många varvningar och det kan också påverka utgången av loppet.

Janne Blomqvist: Jag tror att däcken kommer avgöra denna helg. Extremt höga temperaturer väntas i helgen och den som bäst klarar att hålla liv i däcken kommer ha en enorm fördel. Jag pratade med Charles Leclerc efter torsdagens presskonferens och han hoppas givetvis att Ferrari ska kunna ta fighten med Mercedes denna helg, men vet att det kommer krävas att allt fungerar perfekt. Hade också intervjutid med Mercedes Valtteri Bottas som också påpekade att banans layout med många raksträckor kan vara en fördel för Ferrari. Min egen uppfattning är dock att Mercedes är skyhöga favoriter även denna helg och blir enormt svåra att stoppa från en nionde raka seger den här säsongen.

2) McLaren är tillbaka, slog till med det bästa kvalresultatet sedan 2014 och är numera bäst av resten - vad beror återkomsten på?

Anna Andersson: Det finns sällan ett svar på en sådan fråga, men motorn från Renault har varit en viktig faktor, McLarens förmåga att arbeta med däcken är en annan, men sedan tror jag även på en mänsklig faktor. Andreas Seidl kom in sent, men har varit viktig för teamet. Den nye teamchefen som varit framgångsrik med Porsche i WEC har ett förflutet i F1 och är dessutom en tävlingsmänniska som är duktig på att hantera flera viljor. Lägg där till att förarparet Carlos Sainz och Lando Norris verkar fungera fint tillsammans och kanske är det så att teamet äntligen fått lite arbetsro när Fernando Alonso flyttat på sig. Spanjoren är en fantastisk racerförare, men han är väldigt krävande inte alls lika skicklig på att få ett team att arbeta tillsammans.

Janne Blomqvist: Det är lite olika faktorer som gjort att McLaren börjat året så starkt. Först och främst har deras motorleverantör Renault lyckats få till en motor som är betydligt mer konkurrenskraftig i år. Den andra stora faktorn är att McLaren har ordning på sina uppdateringar, allt nytt man tar fram ser ut att fungera direkt när det sitter på bilen. Slutligen tror jag att McLarenbilen hanterar årets däck på ett bra sätt. 2019-versionen av däck från Pirelli har visat sig väldigt svåra att komma underfund med för många team, men där McLaren är ett av dem som inte upplever lika stora bekymmer med att få in dem i det ytterst smala arbetsfönstret.

Årets däck från Pirelli har visat sig svåra att jobba med att det förs diskussioner om att eventuellt byta tillbaka till förra årets specifikation och ett möte ska hållas mellan teamen, Pirelli och FIA på fredag morgon för en trolig omröstning om detta där det krävs att 7 av 10 team är överens. McLaren är ett av teamen, tillsammans med Mercedes och Williams, som motsätter sig en ändring.

3) Romain Grosjean twittrade om att go-kart är jobbigare än F1, Marcus Ericsson och Will Power påpekade att Indycar är fysiskt mer utmanande. Fansen diskuterar om det är IndyCar eller F1 som är bäst. Vad tycker du?

Anna Andersson: Hur det är att köra måste förarna som sitter i bilarna diskutera, det kan inte jag göra eftersom jag inte kör själv. Men jag som sitter vid sidan undrar varför man behöver välja? Det finns plats för båda mästerskapen. IndyCar har med sin råa racing en charm, mästerskapet går tillbaka till rötterna på något sätt. Det är tajt racing, det händer mycket, men du har också det amerikanska stuket - plötsligt blir det en lång pacecar för tv-stationerna vill ha in reklam. Det han hända att man plockar bort bilar när det ska avgöras för att de är för långsamma, det är lite godtyckligt och showen står i fokus.

F1 däremot är historien, det är kungaklassen och det är de häftigaste bilarna. Även om ljudet har försvunnit och inte tar sig in i själen på samma sätt så har F1 något speciellt. Därför gillar jag kombinationen.

Janne Blomqvist: Jag har väldigt svårt att uttala mig i frågan då jag inte kör själv, men om vi pratar skillnaden mellan Formel 1 och IndyCar i fysisk påfrestning så är det såklart tuffare att köra en IndyCarbil då den saknar servostyrning. vilket gör den tungstyrd och mer fysisk. Formel 1 är så otroligt mycket snabbare än IndyCar att påfrestningarna blir av en annan typ där man främst måste hantera väldigt höga G-krafter som också gör det tufft bakom ratten. Vilken av dessa båda som är mest slitsamt kan bara förarna själva svara på. och för egen har jag pratat mycket med Marcus Ericsson om detta som verkligen kan jämföra och han upplever nog IndyCar som tuffare rent fysiskt. Om IndyCar för den skull är bättre än Formel 1 är en smaksak, men visst är det väl bra om det är fysiskt krävande att köra. När det gäller Romain Grosjeans kommentar om hur fysiskt, eller snarare hur lite fysiskt, det är att köra Formel 1 fick han svar på tal från Red Bulls Max Verstappen som menade att Formel 1 är tillräckligt krävande och avfärdade Grosjeans kommentar som ”bulls…t”

Rörligt: Mercedes tog sjätte dubbelsegern på åtta lopp. Teamet har vunnit samtliga lopp i år. VM känns avgjort. Varför ska fansen följa F1 2019?

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln