Annie Seel: Det är en mardröm

Publicerad 2015-01-09

Ökenrallyt värre än någonsin: ”Jag har bara sovit tre timmar på tre dygn”

Hon visste att det skulle bli tufft. Hon visste att det skulle vara jobbigt.

Men Dakarrallyt har varit ännu värre än någonsin.

Nu har Annie Seel tvingats bryta.

– Det är en mardröm, säger hon.

Michal Hernik hittades död på den tredje etappen

Svenskan har bemästrat Dakarrallyt fem gånger med mc och som kartläsare. I år debuterade hon i bilklassen och var mycket medveten om svårigheterna inför tävlingen.

– Monstret med Dakar är att det inte finns några garantier, du kan förbereda dig för allt, men händer något som du inte kan påverka och det är över, sa hon inför tävlingen.

– Jag vet vilken utmaning det är och jag är mycket ödmjuk inför den.

Men årets tävling blev betydligt värre än vad Annie Seel någonsin hade kunnat tro.

”Sist in varje natt”

Efter de fyra första etapperna hade två av stallets tre bilar brutit tävlingen medan hon kämpade vidare tillsammans med teamägaren Paul Round.

– Årets Dakar är en mardröm, det är nog bara 49 bilar kvar i tävlingen och vi är sist in varje natt eller snarare morgon. Alla bakom oss är fast på sträckorna, säger Annie Seel till Sportbladet.

– Vi har haft en massa tekniska problem, förutom punkteringar. Två gånger har en av de bakre bärarmarna som håller hjulet gått av och även om vi har haft reserv med så tar det tid att byta. Sedan har styrservot strulat och det krävs mycket kraft för att svänga en rallybil som väger två ton.

”Mördande hårt”

Hon har dessutom fått hjälpa sina kollegor på banan och när hon har kommit i mål har det snart varit dags att starta nästa etapp.

– Efter den fjärde sträckan kom vi i mål klockan fem på morgonen. Jag har bara sovit tre timmar på tre dygn. Det är ett mördande hårt Dakar för bilarna.

En av teamets bilar har vält ute på sträckan, när tävlingstrucken skulle assistera bilen så välte den också.

– Nu är det bara Paul och jag kvar. Vi har två mekaniker som väntar i bivacken med den stora servicelastbilen, men vi har inte sett dem så ofta eftersom vi är ute på banan hela tiden och de hinner inte heller serva bilen eftersom vi är inne i bivacken så kort tid, säger Annie Seel.

– De tvingas fixa det mest akuta och det märks. Bilen tar stryk. Överjävligt är ordet.

Tävlingen anses vara världens tuffaste, en deltagare har omkommit hittills i år. För Seel tog det slut efter den femte sträckan sedan växellådan gett upp under transportsträckan till bivacken, men hon är långt i från den enda som brutit. Även den dubble världmsästaren i rally Carlos Sainz har gjort det, precis som ytterligare 53 bilar.

Rallyt avgörs i Argentina, Chile samt Bolivia och pågår till den 17 januari.

Dakarrallyt efter fem etapper

Bil: Vladimir Casiljev, Ryssland tog sin första etappseger i går, men det är Nasser Al Attiyah som leder tävlingen. Han var fyra på etappen.

MC: Favoriten Marc Coma kom tillbaka och tog sin första etappseger för året, men det är fortfarande Joan Barreda Bort som leder tävlingen med tio och en halv minut före Coma.

Bäste svensk: Mc-föraren Thomas Berglund håller ställningarna, han var 44:a på gårdagens etapp och är 34:a i sammandraget.

Följ ämnen i artikeln