PWR Racing lanserar elbil till STCC

600 hästkrafter i framtidens banracing

Publicerad 2018-09-22

Här är framtiden för svensk racing.

En elektrisk STCC-prototyp med 600 hästkrafter.

– Det blir verklighet om två kanske tre år, säger Hans Bååth.

Inför finalen av STCC presenterades bilen för publik för första gången - men det var ingen tyst och försiktig entré.

– Man får ståpäls, absolut, säger Hans Bååth, projektledare för PWR 001 samt styrelseordförande i STCC AB.

– För alla bilsportnördar kan jag säga att det låter som en BMW Super Touring från 1998.

För oss som saknar V10 i F1, hur ligger ni till i den jämförelsen?

– Vi ligger faktiskt lite åt det hållet.

Den nya satsningen ligger dock ett par år bort i tiden. Reglerna för nästa säsong är redan satta och det krävs en förändring av banorna och infrastrukturen innan elbilar kan införas i STCC.

– Detta kan bli verklighet om två till tre år, säger Hans Bååth.

STCC och PWR Racing lanserar elbil

”Prestandan är vansinnig”

Den elektriska STCC-bilen, PWR 001, har tre elmotorer som driver på bakhjulen med strax över 600 hästkrafter eller 450 kilowatt och över 1000 Nm i vridmoment. Det ger en prestanda med 0-100 km/h på under tre sekunder och en topphastighet nära 300 km/h. Batterierna består av över 350 celler som kan laddas fullt på cirka en timme och har en kapacitet för maximalt nyttjande i tävlingstempo under ungefär 15 minuter vid maxeffekt. Batteripacket väger 366 kilo, det placeras mitt i bilen och har en viktfördelning på 44% fram och 56% bak.

– Den här bilen är revolutionerande att köra, säger PWRs förare Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

– Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning.

I dag finns ett världsomspännande elbilsmästerskap, Formula E, där den svenske racerföraren Felix Rosenqvist är en av förarna. Det avgörs inne i några av världens största metropoler och till nästa säsong är det första gången som batteriet har nått så långt i sin utveckling att förarna slipper byta bil under ett lopp.

PWR Racing och STCC lanserar elbil om två tre år

Följ ämnen i artikeln