Hamilton ska avgöra i Mexiko – igen

Annas motor: Allt som behövs är fem poäng

Publicerad 2018-10-27

Lewis Hamilton

I fjol blev Lewis Hamilton världsmästare i Mexiko. I morgon ska han upprepa bedriften.

Allt han behöver göra är att ta fem poäng.

– Men mitt mål är att vinna, säger britten.

Följ ämnen
Formel 1

Det var upplagt för ett VM-avgörande i USA förra helgen, men trots att Sebastian Vettel snurrade sin Ferrari redan under inledningen av loppet och rasade ner i fältet kunde Lewis Hamilton inte avgöra. Han slutade trea när Ferraris Kimi Räikkönen som tog sin första seger på fem år.

– Vi fick plocka isär bilen eftersom det var problem med en vattenpump och sedan var balansen i bilen som bortblåst, säger Lewis Hamilton när han möter media inför Mexikos GP.

– Det handlade om 50 kilos viktförskjutning, höger framdäck och vänster bakdäck fick dra all vikt, bilen ville inte köra åt vänster.

Avgörs VM-kampen i Mexiko?

Hamiltons problem resulterade i att kampen om VM lever vidare. Men den här gången är inte kraven speciellt höga. Han behöver ta fem poäng på de tre återstående loppen - eller vara sämst sjua i Mexikos GP - för att säkra titeln.

Oavsett vad Sebastian Vettel gör.

– Det är en bonus att vinna ett lopp när en titel står på spel, säger Hamilton.

– Ju snabbare jag blir av med pressen ju mer kan du njuta av det. Det är ett enormt tryck på mina axlar. Även om vi har ett stort försprång finns pressen där, det är många poäng kvar att dela ut och det är så många saker som kan gå snett.

Flyter på en positiv våg

Tre lopp återstår av F1-säsongen 2018, Lewis Hamilton leder VM med 70 poäng över Sebastian Vettel och det är 75 poäng kvar att tävla om.

– Jag tillåter inga negativa tankar utan flyter på en positiv våg, säger Lewis Hamilton som vann sin första titel 2008 och den andra 2014.

– När jag vann min första titel sa flera tidigare mästare att den andra titeln är svårast och så har det känts. Vinner jag nu kommer jag att vara stoltare än någonsin och jag kommer att njuta mer än någonsin. Jag blir inte yngre utan sådana saker kommer när man mognar som människa.

ANNAS MOTOR – veckans snackisar

Pole position – Kimi Räikkönen
Han har väntat på en seger sedan 2013, men i USA:s GP kom den. Räikkönen tog sin 21 GP-seger och det var många, många som unnade honom den framgången. Nu har 39-åringen tre lopp kvar för Ferrari.

2) Lewis Hamilton
Fem poäng - eller minst plats sju gör britten till världsmästare i F1 för femte gången.

3) Marc Marquez
Han är världsmästare i motoGP för femte gången - och firade så rejält att axeln hoppade ur led. Den ska opereras efter säsongen.

4) Höljes
Den svenska klassikern stannar i VM i rallycross fram till och med 2023 i alla fall. Ett nytt avtal är undertecknat.

5) Ott Tänak
Estländaren har ledningen i Spaniens VM-rally efter den första dagen, men vi kan notera att den forne mästaren Sebastien Loeb är bra med. Han är fyra, en halv minut efter Tänak. VM-ledaren Thierry Neuville rullade på shakedown och är ungefär en minut efter ledaren.

6) Pontus Tidemand
I fjol vann han VM-titeln i WRC2. I år slutade han tvåa, detta sedan hans team meddelat att han inte kör säsongsavslutningen i Australien. Svensken kör inte heller i Spanien och har då ingen chans att nå kollegan Jan Kopecky. Nästa år hoppas Tidemand på att få köra WRC.

7) Niki Lauda
82 dagar efter sin lungtransplantation har F1-legendaren fått lämna sjukhuset. Nu befinner han sig på en rehabiliteringsklinik.

8) Gotland grand national
Det är dags för den leriga klassikern, kan norrmannen Kjetil Gundersen utmana Super Series totalledare Billy Bolt eller tvåan Manuel Lettenbichler?

9) Marcus Ericsson
Sedan två förare diskats i USA blev det en poäng till F1-svensken som samlat ihop sju under säsongen. Det är ännu inte klart vad han ska göra nästa år, men han hoppas på IndyCar.

10) Cal Crutchlow
MotoGP-föraren kraschade illa under den andra tärningen inför helgens tävling i Australien och måste operera foten. Säsongen pågår till 16 november, men det är osäkert om han hinner återhämta sig så pass att han kan tävla mer i år.

Motorstopp
Olsbergs MSE

De tidigare världsmästarna kommer inte att köra VM i rallycross 2019, ska teamet satsa på andra serier som exempelvis EM, det amerikanska mästerskapet och RallyX Nordic. Anledningen är bland annat att kostnaderna är för höga och Olsbergs MSE tar därför ett sabbatsår.