Viaplay Group får böter för reklam

Publicerad 2024-01-30

Viaplay Group fälls för två reklamavbrott i en ishockeymatch.

Tv-huset ska nu betala 50 000 kronor i böter till staten.

I augusti 2022 visade Viaplay JVM-matchen mellan Sverige och Schweiz och sändningen, som gick i TV6, blev ett fall för förvaltningsrätten.

Granskningsnämnden för radio och tv ansökte till förvaltningsrätten om att Viaplay Group skulle betala en särskild avgift på 50 000 kronor på grund av två reklampauser.

Vid ett tillfälle gick tittarna miste om 26 sekunders spel på grund av reklam och vid ett annat tillfälle missade de 46 sekunder.

Viaplay fälls

Förvaltningsrätten har nu gått på Granskningsnämndens linje och fällt Viaplay för att man brutit mot bestämmelsen om när program får avbrytas för reklam.

Böterna ligger på 25 000 kronor per reklamtillfälle.

”Enligt 8 kap. 4 § första stycket radio- och tv-lagen (2010:696) får program av
det slag som är fråga om i målet avbrytas av annonsering endast om avbrottet,
med hänsyn till naturliga pauser i programmet och programmets längd och
karaktär, inte påverkar programmets integritet och värde eller kränker
rättighetshavarnas rättigheter”, skriver förvaltningsrätten i domen.

Viaplay har hävdat att man inte kunde påverka längden på reklampauserna eftersom de styrdes av sändningsleverantören som gjorde tekniska missar.

Följ ämnen i artikeln