Ägarna och teamen långt ifrån enade om framtidens F1

Lämnar Mercedes och Ferrari Formel 1 2021?

Publicerad 2019-10-18

I ett år till är formel 1 det formel 1 vi känner igen. Därefter sker en stor förändring.

Men hur ser den ut?

Det vet ingen. Därför bråkar teamen och ägarna om framtidens reglemente samt om ett mästerskap som kan genomföras utan de stora giganterna.

Fram till och med säsongen 2020 finns ett reglemente för formel 1, det avtalet skrev Bernie Ecclestone under den tid som han styrde F1. Därefter finns inga avtal och de nuvarande ägarna Liberty Media vill se ett jämnare mästerskap efter 2021. Det vill däremot inte de drivande teamen och när parterna möttes för sista gången tidigare i veckan lämnade de mötet utan någon lösning – och deadlinen är satt till den sista oktober.
Men vad är det egentligen de bråkar om?
Sportbladets reder ut begreppen.

Ferrari

Vad vill F1:s ägare?

De vill ha ett mästerskap som är oförutsägbart och betydligt billigare. Sedan motorreglementet ändrades 2014 är det tre stall, Mercedes, Ferrari och Red Bull, som har vunnit lopp. Det vill Liberty Media, som äger rättigheterna, ändra på. De vill dessutom att det ska se fler omkörningar under loppen.
– Alla måste ha samma chans, säger F1:s sportchef Ross Brawn som tidigare var teknikchef hos Ferrari och teamchef hos Mercedes.
Hur ska de lösa det?
Med ett budgettak på 158 miljoner euro per team vill de att skillnaden mellan teamen ska jämnas ut. För att lyckas med det krävs det att vissa delar standardiseras, tillexempel hjulupphängning och fälgar.

Vad vill teamen?

De fyra stora motortillverkarna, Mercedes, Ferrari, Honda och Renault, har mest makt. De levererar motorer till de mindre teamen och kan diktera vissa villkor. Teamen kan gå med på ett budgettak, men vill exempelvis inte att förarlönerna ska ingå i det. Däremot har de svårare att acceptera förslagen kring standarddelar och reglerna för aerodynamik. Sex av de tio teamen säger nej direkt, de anser att de är de bästa ingenjörerna som ska bygga bilarna och de vill inte att deras kreativitet ska hindras av standarddelar. Läs: de vill inte riskera att de investerar enorma summor, betalar duktiga konstruktörer stora pengar för att bli omkörda av mindre team.

Hur reagerar de stora teamen?

Mercedes som har vunnit sex konstruktörstitlar i rad satsar även på formel E och har lämnat framtiden efter 2020 öppen. Varken Lewis Hamilton eller Valtteri Bottas har ett kontrakt för 2021 och det är inte säkert att det blir någon F1-satsning efter det.

Även Ferrari har påtalat att framtiden är osäker och det italienska teamet har ett ännu större påtryckningsmedel. De har en vetorätt när nya regler ska införas, den lyckades de förhandla sin till redan 1981. Det betyder att de kan lämna F1 om ägarna tar bort den rätten eller också stoppar de regeländringen.
– Det vore synd om det skulle komma dit, jag hoppas att vi lyckas hitta en kompromiss, säger Ferraris teamchef Matti Binotto.
– Vi vill att det ska finnas en större frihet kring aerodynamiken, DNA:t måste vara det samma. Det måste vara en prestationsbaserad sport, inte ett spektakel.

Inte heller Mercedes är intresserade av att delta i ett mästerskap där reglerna tvingar samtliga konstruktörer att använda sig av likadana bilar.

– Till viss del är sporten en kamp i Darwins anda, säger Mercedes teknikchef James Allison.

– Det är en del av attraktionen och det måste finnas en balans mellan teamens vilja att kämpa för sitt eget bästa och deras (Liberty Medias) önskan om att det ska vara lika för alla och alla team ska kunna vinna varje lopp.

Vilken deadline gäller?

I veckan träffades teamen och F1 för sista gången, därefter skulle reglerna gå vidare till FIA:s världsråd för att bekräftas och den 31 oktober är deadline.
Men parterna kunde inte enas – och deadlinen har redan skjutits upp en gång den här säsongen.

Stallen behöver ha alla regler klara i slutet av oktober för att kunna hinna utveckla bilar till 2021. Är reglerna klara i månadsskiftet har teamen 14 månader att skapa bilar till ett helt nytt reglemente och det är väldigt kort om tid eftersom det brukar ta teamen ungefär 18 månader att gå från koncept till färdig bil.

F1-bloggen om undersökningen mot Ferrari och protesten mot Renault

Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.