”Stina-effekten” ska ge klirr i kassan – och minska pressen på Kalla

Publicerad 2015-02-20

Stina, Stina, Stina – i går var det ett namn som ekade högre än andra i Dalanatten.

Svenska skidlandslaget har fått en ny stjärna.

– Hon har en utstrålning som person och med det hon presterar i spåren så sticker hon ut, säger längdchef Johan Sares.

Följ ämnen
Längdskidor

Charlotte Kalla har länge varit landslagets stora damstjärna. Hon har fått bära en stor press och varit i fokus.

Men nu kan hon dela på bördan.

Stina Nilsson är fansens nya favorit.

I går matchade hon självaste Marit Björgen och längdlandslagets chef Johan Sares såg uppvisningen tillsammans med sponsorer.

Han vet att Stinas silver kan vara guld värt.

Måste stå pall

– Ska man säga krasst så bygger hela våra verksamhet på kommersiella pengar och drygt 90 procent kommer från sponsorintäkter. Ska vi vara attraktiva så måste vi ha aktiva som har potential att komma på pallen, säger han.

Han ser också de sportsliga fördelarna med Stinas tidiga VM-silver.

För Charlotte Kallas skull:

– Det är absolut viktigt Det kommer att avlasta pressen, säger Sares.

Och för laget:

– Går det bra första dagen så har det en stor psykologisk effekt på resten av laget, säger han.

Det kom 18 500 åskådare till Lugnet i går. I morgon väntas dubbelt så många.

– Det kommer att bli fest, säger Johan Sares.