”En fullständig katastrof”

Publicerad 2011-05-27

Kaos efter Ericssons nya
krock med teamkompisen

Marcus Ericsson körde i hop med sin teamkomis.

Igen.

- Det är en fullständig katastrof, säger Eje Elgh.

I kvalet till det första Gp2-loppet i Monaco så körde Marcus Ericsson in i sin stallkompis Sam Bird, svensken straffades och flyttades tillbaka fem placeringar i starten - till plats 20. Sam Bird tog pole position.

Men han kom aldrig i väg i från den första startrutan utan tappade flera placeringar i starten och svensken körde upp sig under racet.

I slutet av racet jagade Sam Bird sin kollega igenom flera kurvor och till slut försökte han sig på en omkörning.

- Jag visste att hans enda chans att köra om mig var om jag gjorde ett misstag, men ändå dyker han in på innern och det går bara inte. Inte i Monaco där det, det går inte att köra två i bredd i den kurvan och det är dömt att misslyckas, säger Marcus Ericsson.

Det slutade med att Marcus Ericsson tappade sin bakvinge och tvingades bryta loppet - men även Sam Bird hade kört färdigt efter den smällen.

- Det är en katastrofal situation som kräver åtgärder i från teamets sida, säger Viasats expert Eje Elgh.

- De har varit i varandra ett par gånger och jag trodde att kulmen var nådd under kvalet och efter det att teamet pratade igenom situationen, men detta var värre. Det verkar som om Sam Bird var frustrerad över at han missade starten för han försökte sig på en idiotisk omkörning som aldrig någonsin skulle kunna lyckas.

"Trodde kulmen var nådd"

Sam Bird straffades också och flyttas ner till startplats 23 av 26 startande i sprintracet i morgon - men för teamet har de två kollisionerna mellan Sam Bird och Marcus Ericsson förstört hela helgen.

- Det är en katastrof för alla. Jag trodde som sagt att kulmen var nådd, men nu blir teamet lite av ett åtlöje och stallet måste ta i med hårdhandskarna, säger Eje Elgh.

- Jag tycker att det ä rätt att Sam flyttas tillbaka fem platser till sprintacet eftersom det var han som orsakade detta. Han bad Marcus om ursäkt direkt, men domarna ville ändå diskutera detta. Under den korta tid som jag arbetat tillsammans med Bird har jag förstått att han har lite svårt att hålla känslorna i styr. Han är väldigt snabb på banan, men mentalt så är han inte lika stark. Det syntes ju bara i hans start.

Teamet har diskuterat igenom situationen ännu en gång och Marcus Ericsson själv är övertygad om att förarna nu kan gå vidare efter detta.

- Det är väldigt löjligt att vi kastar bort varandras och teamets poäng, vi måste ha mer marginaler när vi kör mot varandra, säger svensken.

- Detta är otroligt tungt för alla inblandade och vi måste vara mer proffsiga. Oavsett vems fel det är så måste vi ta bättre hand om varandra. Jag tycker att det är rätt klart vems felet är i dag och han straffas också. Sedan får jag ta på mig kollisionen i går, även om han borde ha flyttat på sig.

"Detta är inte F1"

Han ligger i toppen av mästerskapet, det gör inte du. Det är inte så att teamet anser att du borde ha släppt förbi honom?

- Nej, detta är inte F1. i GP2 har alla betalat lika mycket för en styrning och jag skulle aldrig släppa förbi honom gratis. Han skulle aldrig släppa förbi mig heller. Här är alla på plats för att starta sin egen karriär, teamorder finns inte så tidigt på säsongen. Möjligen är det en annan situation om du kör för mästerskapet i det sista racet.

Tävlingen vanns Davide Valsecchi, 1,4 sekunder före Alvaro Parente. I morgon körs helgens andra race och Marcus Ericsson startar från ruta 18.

Följ ämnen i artikeln