Fredrikssons blunder – bröt SVT-regler igen

Publicerad 2021-11-18

Skidexperten Mathias Fredriksson bröt mot SVT:s interna regler 2019.

Nu har det hänt – igen.

– Det är olyckligt, jag tar på mig det, säger 48-åringen.

Den första incidenten skedde under VM-säsongen 2019 när Mathias Fredriksson, på sina egna sociala medier, publicerade inlägg i vilka skidmärket Salomon – som han också arbetar för – förekom.

I samband med uppdraget på SVT måste skidexperterna följa de regler som mediebolaget lutar sig mot gällande varumärken.

Och nu har det hänt igen.

”Har tydliga regler”

Den 48-årige skidexperten, och bärande SVT-profilen, har medverkat i en instruktionsfilm för just Salomon som ska släppas i dagarna, och som spridits runt på sociala medier.

Mathias Fredriksson.

– Vi har avtal och regler, de är tydliga, men har tyvärr inte följts i det här fallet. Han inser att det blivit fel och har åtgärdat det. Han kommer inte synas i den här instruktionsfilmen, säger Marcus Törngren, projektledare för SVT Vinterstudion, och förklarar reglerna:

– Experterna har individuella avtal som är sekretessbelagda, men generellt har alla experter en karantänsperiod före och efter ett evenemang, mästerskap eller säsong.

Är ångerfull

När Sportbladet når Mathias Fredriksson är han ångerfull och menar att situationen är olycklig.

– Introduktionsfilmen spelades in tidigare i höstas, och jag förstår att det kan tolkas som reklam. Men jag hade ingen koll på när den skulle släppas.

När det här sker för andra gången – borde du inte ha varit mer försiktig? 

– Jag borde ha ställt frågan när filmen skulle släppas. Det tar jag på mig.