Så ska Ferrari undvika att upprepa misstagen

Racingpanelen med Anna Andersson och Janne Blomqvist

Publicerad 2019-11-29

I helgen lämnar vi F1 2019.

För att koncentrera oss på F1 2020.

Vad tar experterna med sig?

Läs deras tankar om årets säsong – och om framtiden.

Vad tar du med dig från F1 2019?

Anna Andersson: Fajten på banan, för även om Mercedes återigen står som segrare så har detta varit en rolig säsong med många riktigt bra lopp. Ferrari har haft en bil som kunnat utmana om segrar och det är egentligen deras egna misstag som gjort att det tappade kontakten med Mercedes lite för tidigt under säsongen, Red Bull som var sega under inledningen har under slutet av året hittat farten tillsammans med Hondas motor. Det i kombination med att det har varit många härliga fajter mitt i fältet, där McLaren har tagit stora kliv mot toppen, Toro Rosso tagit pallplatser och Renault blixtrat till emellanåt. Därför ser jag med tillförsikt fram emot 2020.

Janne Blomqvist: Jag tycker det varit en bra säsong med tre starka team i toppen och ett oerhört jämnt mittfält. Även om Mercedes till slut vann tämligen komfortabelt så speglar detta inte direkt styrkeförhållandena mellan teamen längst fram. Ferrari borde varit bättre med men har både haft otur och även gjort en del misstag under året som gjorde att de halkade efter. Red Bull saknade en del fart till att börja med men kommit starkt på slutet framförallt då Honda lyft sig med den senaste specen på motor. I mittfältet har det varit väldigt kul med Mclarens fart där de tagit jättekliv i år jämfört med förra säsongen och enkelt tagit hem fjärdeplatsen i märkes-VM.

Sebastian Vettel

Vad vill du lämna kvar 2019?

Anna Andersson: Williams prestation. Deras säsong har varken varit kul för teamet, fansen eller F1. Williams är ett klassiskt team, det är bara två år sedan de var femma i märkes-VM och teamet är värt så mycket mer än att sladda långt efter nionde team.

Janne Blomqvist: Att Williams sladdar så långt bakom de övriga. Hoppas verkligen att teamet kan komma tillbaka någorlunda under 2020 även om de nog främst siktar på att täppa till luckan till 2021 och den stora reglementsförändringen som kommer då

Hur mycket 2020 kommer vi att se i helgen?

Anna Andersson: Under den senare delen av hösten är det naturligt att vi ser vissa nya delar, men de mesta av 2020 återfinns nu i fabrikerna. Däremot har vi nu koll på hela startfältet eftersom Williams har presenterat Nicholas Latifi som ersättare till Robert Kubica.

Janne Blomqvist: En del nya delar inför 2020 testas nog så här i slutet av 2019 som t ex nya koncept på framvingar och liknande. Annars är det nog inte så mycket av 2020 vi får se då processen med att färdigställa nästa års bil så här års är i ett intensivt läge.

Följ ämnen i artikeln