”Minecraft kan bli fyra gånger större”

Uppdaterad 2011-08-09 | Publicerad 2010-12-01

Utvecklaren Markus Perssons svar till fansen

Den nyblivne miljonären Markus Persson har chattat med Aftonbladets läsare och svarat på frågor om sin framgång, om sitt ”Minecraft” och om framtiden.

Succéspelet ”Minecrafts” skapare, Markus Persson, lättade verkligen på hjärtat när han i tisdags chattade med Aftonbladets läsare.

Vi fick bland annat veta att Persson är med i Mensa (men att han inte mätt sin intelligens exakt), att hans nystartade företag håller på att utveckla ett nytt spel och att Persson ser ljust på den svenska spelbranschens framtid.

Men mest handlade det så klart om ”Minecraft”. Spelet har nu sålt nästan 700 000 exemplar och varje dag startas ungefär en halv miljon spelomgångar. Enligt Persson kan mängden innehåll i ”Minecraft” komma att bli fyra gånger så stor som den är för tillfället.

Inte färdigt än

Många undrade när spelet egentligen kommer släppas (just nu befinner det sig bara i alfa-stadiet).

– Utvecklingen går väldigt fort nu när vi har kontor, sa Persson. Beta kommer snart, förhoppningsvis i år. Sen får vi se hur lång tid det tar att polera upp spelet till något man kan kalla för ”release”. Efter det kommer det ännu mer.

Signaturen Bulbin undrade om Persson hade något bra svar på varför så många har köpt spelet, trots att det inte på långa vägar är klart.

– Bra fråga. Jag vet inte! Kanske är det för att ens kompisar spelar det, då blir det lättare att våga köpa. Eller så är det många som köper på vad dom tror att spelet kan bli. Eller så är det ”hotet” om att priset kommer att gå upp. :)

Ingen konsolversion

Persson erkände även att det kommer bli någon form av story i det färdiga spelet men poängterade också att den inte kommer få ta för stor plats.

– Det är viktigt att den inte tar över, för det öppna i Minecraft är en stor del av charmen. Men jag tror att någon form av konflikt behövs för att motivera spelaren, speciellt tidigt i spelet.

Persson avslöjade att han vill göra en Ipad-version av spelet men ställde sig samtidigt skeptisk till förslaget att fixa en konsolvariant.

Favoritspelen radade han upp ett efter ett.

– Mina favoriter är äldre spel som ”Dungeon keeper”, ”Ultima 6”, ”Doom” och ”Darklands”. För närvarande spelar jag ”New vegas”, ”Super meat boy”, och jag undviker att spela ”Dragon age: Origins” för att jag inte har tid med det.

Jonas Högberg