SD-kampanj ska avskräcka flyktingar

Publicerad 2015-10-15

Politik. Sverigedemokraterna ska samla namn för en folkomröstning om invandringen och driva kampanj både hemma och utomlands. Budskapet är: Kom inte hit!

– Ingen ska ens tänka tanken att komma hit, säger Paula Bieler, integrationspolitisk talesperson.

Hon säger, på en presskonferens med partiledaren Jimmie Åkesson, gruppledaren Mattias Karlsson och partisekreteraren Rickard Jomshof, att den hotande systemkollaps som det talas om redan har drabbat det svenska samhället, på grund av det stora asyltrycket. Nu handlar det om att rädda landet.

– Vi ställer om partiet i valrörelseläge. Vi har arbetat parlamentariskt i ett år nu för att försöka påverka inte minst den borgerliga oppositionen att göra något åt regeringens skadliga politik. Men de borgerliga verkar inte så intresserade av det, säger Jimmie Åkesson.

Satsar miljoner

Enligt Åkesson blir det en bred kampanj och riksdagsledamöterna ska vara utanför riksdagshuset så mycket det går. Det blir flygblad, möten och reklamsnuttar i teve där ett mål är att samla namn för krav på folkomröstning. Men även aktivitet och annonsering utomlands, i stil med vad den danska regeringen har gjort.

– Vi vill genom annonser i utländska tidningar beskriva att det lyckorike de vill komma till i Sverige inte längre existerar. Här är det tältläger, vinter och kallt, säger SD-ledaren.

Enligt gruppledaren Mattias Karlsson kan kampanjerna kosta mellan 10-25 procent av valfonden inför valet 2018.

– Det kan bli uppemot 10-12 miljoner, säger han

"Imponerar inte"

Moderatledaren Anna Kinberg Batra låter sitt partis analys- och kommunikationschef, Per Nilsson, kommentera:

– Vad Sverigedemokraterna gör är att ställa om från en parlamentarisk organisation till en mer eller mindre skattefinansierad kampanjorganisation. Jag tror inte att det imponerar på väljarna, säger Nilsson.

Statsminister Stefan Löfven säger att han har viktigare saker att sköta än att kommentera "reklamkampanjer från ett politiskt parti".

TT