Träningsresor ökar i popularitet - men få svenskar kommer iväg

Uppdaterad 2019-07-05 | Publicerad 2018-06-28

Träningsresorna blir allt mer populära, men få har faktiskt planerat in en träningsresa.

Träningsresor är ordet på allas läppar just nu, men trots att denna sorts resa blir allt mer populär så är det få som faktiskt kommer iväg på en träningsresa. ”Kanske tror man att man måste vara mer vältränad innan man åker iväg”.

Yoga, cykling, klättring, det finns träningsresor för alla intressen. Att åka iväg på en träningsinriktad utlandsresa blir allt mer populärt.

– Antalet bokade träningsresor har ökat och vi har märkt av ett ökat intresse på svenskarnas sökbeteenden. Vi får också förfrågningar om detta i våra butiker så vi märker att det har ökat ganska tydligt, säger Katarina Daniels PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Men trots detta så planerar endast ett fåtal svenska resenärer att åka på en träningsresa i år, det visar Tickets Sifoundersökning. Endast 2 procent uppgav att de planerat in en träningsresa i år.

– Det kan bero på att man inte riktigt vet vad det innebär att åka på en träningsresa, kanske tror man att man måste vara mer vältränad innan man åker iväg, säger Katarina Daniels.

En annan möjlig anledning är att personer som inte reser flera gånger per år prioriterar sol, bad och avslappning före träning när resan väl blir av. Priserna kan även påverka, då priserna på sol- och badresor har pressats senaste tiden kan skillnaden i pris bli stor.

Kan det vara så att man egentligen inte är så intresserad av att träna på semestern?

– Så kan det absolut vara. Man kanske gillar att säga det och kan tänka sig att åka på en träningsresa, men är i grunden inte jätteintresserad.

Intresset för träning och hälsa syns dock även under de populära sol- och badsemestrarna, då träningsfaciliteter på hotellet blir allt viktigare för resenärerna och många väljer att utnyttja gymmet under resan. De renodlade träningsresorna spås även öka i popularitet i framtiden.

– Jag tror att det kommer att bli större och större. Leverantörerna av såna här resor är bra på att anpassa sig till resenärerna. Man kanske kombinerar fokus på träning med god mat eller prioriterar bra boenden, man utvecklar konceptet, säger Katarina Daniels.

De här resorna planerar svenskarna 2018

1. Sol- och badsemester, 42 procent
2. Storstadsresa (exempelvis London, Paris, New York, Berlin), 30 procent
3. Resa till mindre ort eller landsbygd, 17 procent
4. Storstadsresa där jag kan kombinera stad och bad (exempelvis Barcelona, Nice, Miami eller Los Angeles), 10 procent
5. Road trip, 7 procent
6. Rundresa/Backpackingresa, 6 procent
7. Äventyrsresa, exempelvis safariresa, 6 procent
8. Gruppresa, 5 procent
9. Vandringsresa, 5 procent
10. Kryssningsresa, 5 procent
11. Träningsresa, 2 procent
12. Annat, 20 procent
13. Tveksam, vet ej, 3 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval