Läge och bekvämlighet viktigt när svenskarna bokar hotell

Publicerad 2018-07-04

Fyra stjärnor är mest populärt hos svenskarna, men vissa väljer även tre eller fem.

Närhet till aktiviteter, trivsamhet- och bra wifi. Det är viktigt för svenskarna när de ska boka hotell. ”Bekvämlighet är såklart en stor del, att vara nära där det händer. ”

Att kunna gå ut genom dörren och hamna direkt på Las Ramblas eller Oxford street, eller att kunna se Eifeltornet från hotellfönstret, det är vad många av svenskarna drömmer om. I alla fall baserat på deras hotellsökningar. Enligt resesöksajten Momondos hotellrapport är det 49 procent som tycker det är viktigt att hotellet ligger nära de aktiviteter man vill genomföra och områden man vill besöka.

– Bekvämlighet är såklart en stor del, att vara nära där det händer. Man vill inte behöva resa långt för att få det unika. Vi tror at många vill lära känna landet och folket man besöker under semestern. Man letar efter en mer lokal upplevelse, Carl Sundberg, talesperson på Momondo i Sverige.

Förutom läget tittar många av de svenska resenärerna även på om det finns wifi- och gärna ett bra sådant. Det är framför allt viktigt för människor mellan 19 och 22 år.

– Det är inte överraskande att det är viktigt för yngre människor. Man är van vid att vara uppkopplad var man än är. Vad som är överraskande är att det är hyfsatat viktigt för den äldre generationen också, säger Carl Sundberg.

Resenärerna bor helst på hotell och skippar att hyra lägenheter, campa eller bo hos vänner. 61 procent uppger att de väljer hotell framför andra boendealternativ.

– Hotell har konsekvent varit mest populärt sedan vi började göra denna undersökning 2014.

Att boendet är billigt finns med som ett önskemål hos svenskarna, men viktigare är att boendet är trivsamt och har bra service. 42 procent väljer att bo på ett fyrstjärnigt hotell, 32 procent nöjer sig med tre stjärnor och 15 procent lyxar till det rejält och bokar ett boende med fem stjärnor.

Så vill svenskarna att hotellet ska vara

  • Det ska ligga nära aktiviteter: 49 procent
  • Bra service: 41 procent
  • Bra wifi: 39 procent
  • Trivsamt: 37 procent
  • Billigt: 36 procent

Följ ämnen i artikeln