Guide: Kryssa på Nilen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-01-21

- fakta, priser, länkar

Åka dit: Just nu har Air France kampanjpriser för cirka 3 300 kronor. Normalt kostar en tur- och returbiljett med Austrian Airlines cirka 4 000 kronor. Inga charterarrangörer flyger till Kairo.

Pris: Kryssningarna varar från tre–fyra dagar upp till sju. De kortare går mellan Assuan och Luxor, den längre når upp till Kairo. Kostnaden varierar beroende på båtstandarden. De med vettig kvalité (tre till fem stjärnor) ligger mellan 500 kr och 3 000 kr/dag.

Detta ingår: Allt utom dryck. Lunch ofta en buffé, middag oftast fem rätter. Kvällstid kan det även vara underhållning typ maskerad, magdans eller beduinshow. Guiderna i land förväntar sig dricks, ofta är deras lön ganska dålig. 10–20 US-dollar (cirka 90–180 kr) kan man lämna om man är nöjd.

Boka hemma eller på plats? Klart bäst är att boka hemma, på plats finns det risk för att bli uppskörtad eller bli utan resa. Scanworld är en av de resebyråer som ordnar kryssningar, & 08-475 00 40.

Bästa tid att åka: Nilen rinner i princip rakt genom Sahara – här blir VÄLDIGT varmt. Oktober–april är därför en bra tid, med undantag för jul, påsk och nyår. Då är det dyrare och alldeles för mycket turister. Notera att under den muslimska högtiden Ramadan kan det vara svårt att hitta ställen som serverar alkohol.

Risker? Egentligen inga, då muslimer ser väldigt hårt på stöld. Drick bara vatten på flaska. Tänk på att isen i colan eller drinken alltid görs på kranvatten.

Fördelar: Den otroligt rika kulturen och de bevarade konstskatterna. Intressanta är också de folk som fortfarande bor i liknande lerhyddor utmed Nilen som man gjort i 1 000 år.

Nackdelar: De klart påträngande försäljarna. Räkna också med att vissa egyptier förväntar sig få betalt bara man frågar om vägen...

Mer information:

Egyptiska ambassaden i Stockholm, & 08-660 31 45.

www.touregypt.net/egyptnilecruises.htm

www.touregypt.net/magazine/mag01012001/magf1.htm

www.touregypt.net/featurestories/mirage.htm

Mats Olofsson (resa@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln