Därför fuskar flygbolagen med flygtiderna

Uppdaterad 2018-09-28 | Publicerad 2018-08-29

Flygbolagen anger längre flygtid i tidtabellerna jämfört med tio år sedan.

Flygplanen blir snabbare och effektivare, men själva flygresan tar längre tid i dag jämfört med 2008.
Experter menar att flygbolagen fuskar med tidtabellerna för att slippa betala ut ersättning för försenade flyg.

Nyligen slog en Dreamliner från Norwegian rekord över Atlanten när sträckan New York till London avverkades på 5 timmar och 13 minuter. Mycket tack vare en mäktig jeström, men även för att dagens moderna flygplan i regel är både snabbare och starkare än för tio år sedan. Men hur kommer det sig då att restiden enligt många tidtabeller är upp till 35 minuter längre än 2008?

Brittiska konsumentsajten Which har analyserat 125 flighter under sommaren. 76 av dem har enligt flygbolagens tidtabeller en längre restid idag än 2008.

Snabbare 2008

Ryanair och British Airways är två av bolagen som kontrollerades i undersökningen. Nio av elva av Ryanairs flighter är långsammare än för tio år sedan. En flygresa mellan London Stanstead till Berlin Schonefeld var i genomsitt förlängd med tio minuter. British Airways flighter från London Gatwick till JFK samt från London Heathrow till Bangkok och Singapore var alla i genomsnitt 20 minuter längre i dag än 2008.

Enligt en expert som Which talat med handlar det om att flygbolagen medvetet skaffar sig ett utökat handlingsutrymme när de på förlänger flygtiden i tidtabellerna. Om planet blir försenat kan piloten ofta ”flyga in” förlorad tid. Och bolaget slipper betala ut dryga ersättningar till passagerare som inte kommer fram till destinationen i tid.

– Flygbolagens problem är att om ett plan blir försenat så blir det en dominoeffekt som påverkar resten av flygschemat den dagen, säger Keith Mason, professor i air transport management på Cranfield University.

Fuskar fram rekord

Genom att förlänga flygtiden i tidtabellerna kan flygbolagen dessutom bättra på sina punktlighetsrekord. Förra året prisades Hongkong Airlines när de hamnade i topp på en lista över punktlighet, 94,8 procent av deras flighter kom i tid. Men det visade sig snart att bolaget i själva verket förlängt sina restider vilket gjorde att de sällan uppfattades som försenade, rapporterar Which.

– Vi såg att punktligheten var ett problem så vi la till extra restid, säger flygbolagets vice vd Tang King-shing till Which.

Men det finns fler förklaringar till längre flygtider. Allt fler flyg trafikerar luftrummen och det skapar långa väntetider. Vissa flygtider till Mellanöstern har korrigerats på grund av säkerhetsskäl efter att Malaysian Airlines sköts ner över Ukraina 2014. Dessutom uppger en del flygbolag att de flyger långsammare för att spara på flygbränsle.